.

Michael, Gabriel, Lucifer

Kesalahan, ketidak ajaiban, dan ketidaksesuaian dengan ilmu pengetahuan.

Michael, Gabriel, Lucifer

Postby AkuAdalahAing » Wed Apr 11, 2007 1:43 am

Michael -> Mikail
Gabriel -> Jibril
Lucifer -> ???

Pertanyaannya adalah:
Jika betul islam adalah penutup dari Taurat, Zabur, dan Injil... lalu kemanakah atau menjadi siapakah lucifer dalam alquran ???
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby Nurlela » Wed Apr 11, 2007 10:02 am

Menjadi Kang Mamat.

Ingat Yesus menaburkan benih Gandum.
Sesudah Yesus menaburkan bebih Gandum, kemudian datanglah musuhnya menaburkan benih ilalang.
Siapakah penabur ilalang sesudah Yesus ?
Jawabnya Kang Mamad.
User avatar
Nurlela
 
Posts: 994
Joined: Wed Feb 14, 2007 8:50 am
Location: Earth

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby Kane » Wed Apr 11, 2007 1:42 pm

AkuAdalahAing wrote:Michael -> Mikail
Gabriel -> Jibril
Lucifer -> ???

Pertanyaannya adalah:
Jika betul islam adalah penutup dari Taurat, Zabur, dan Injil... lalu kemanakah atau menjadi siapakah lucifer dalam alquran ???


Emang sama gitu?, michael adalah mikail?, gabriel adalah jibril?, pemahaman ttg Isa As. saja sudah berbeda...

Pertanyaannya kudunya adil, jadi jangan melihat kalo islam adalah penutup mengapa bla bla bla..., kita coba bertanya, jika memang nasrani yg dimaksud sekarang adalah nasrani nya Isa As. mengapa bla bla bla...

Bertanya dengan adil akan lebih menemukan jawaban...begitu mas...bukan mau lari ke nasrani ya...
User avatar
Kane
 
Posts: 1619
Joined: Thu Jul 27, 2006 2:48 pm
Location: Bandung, Indonesia

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby Soul Edge » Fri Apr 13, 2007 12:42 am

AkuAdalahAing wrote:Michael -> Mikail
Gabriel -> Jibril
Lucifer -> ???

Pertanyaannya adalah:
Jika betul islam adalah penutup dari Taurat, Zabur, dan Injil... lalu kemanakah atau menjadi siapakah lucifer dalam alquran ???
paulus
User avatar
Soul Edge
 
Posts: 574
Joined: Sat Sep 30, 2006 12:57 am
Location: underworld

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 1:08 am

Kane wrote:Emang sama gitu?, michael adalah mikail?, gabriel adalah jibril?, pemahaman ttg Isa As. saja sudah berbeda...

Pertanyaannya kudunya adil, jadi jangan melihat kalo islam adalah penutup mengapa bla bla bla..., kita coba bertanya, jika memang nasrani yg dimaksud sekarang adalah nasrani nya Isa As. mengapa bla bla bla...

Bertanya dengan adil akan lebih menemukan jawaban...begitu mas...bukan mau lari ke nasrani ya...


ok kalo gitu... biar adil... menjadi siapakah aisyah di Alkitab ???
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 1:10 am

Soul Edge wrote:paulus

maaf soul edge... karena nama paulus tidak ada dalam quran... jadi opsi anda gugur !!!
ayo cari terus... jangan menyerah soul !!!
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 1:19 am

darsuki wrote:
AkuAdalahAing wrote:Michael -> Mikail
Gabriel -> Jibril
Lucifer -> ???

Pertanyaannya adalah:
Jika betul islam adalah penutup dari Taurat, Zabur, dan Injil... lalu kemanakah atau menjadi siapakah lucifer dalam alquran ???
Menjadi Kang Mamat.

Ingat Yesus menaburkan benih Gandum.
Sesudah Yesus menaburkan bebih Gandum, kemudian datanglah musuhnya menaburkan benih ilalang.
Siapakah penabur ilalang sesudah Yesus ?
Jawabnya Kang Mamad.

sori mas... kurang tepat !!!
ada bocoran nih... hampir !!!
coba gali lagi yang lebih dalam... ok.
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby Soul Edge » Fri Apr 13, 2007 1:32 am

AkuAdalahAing wrote:
Soul Edge wrote:
AkuAdalahAing wrote:Michael -> Mikail
Gabriel -> Jibril
Lucifer -> ???

Pertanyaannya adalah:
Jika betul islam adalah penutup dari Taurat, Zabur, dan Injil... lalu kemanakah atau menjadi siapakah lucifer dalam alquran ???
paulus

maaf soul edge... karena nama paulus tidak ada dalam quran... jadi opsi anda gugur !!!
ayo cari terus... jangan menyerah soul !!!
iblis yang menyatu dengan paulus (dwinitas)
User avatar
Soul Edge
 
Posts: 574
Joined: Sat Sep 30, 2006 12:57 am
Location: underworld

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 1:35 am

soul... soul... kamu ini ya koq senengane ngeyel !!! paulus tidak ada dalam quran !!! sorry... opsi anda tidak diterima.
ayo... gali terus !!! kamu pasti BISA !!!
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby murtad mama » Fri Apr 13, 2007 2:55 am

AkuAdalahAing wrote:Michael -> Mikail
Gabriel -> Jibril
Lucifer -> ???

Pertanyaannya adalah:
Jika betul islam adalah penutup dari Taurat, Zabur, dan Injil... lalu kemanakah atau menjadi siapakah lucifer dalam alquran ???


bukannya si muhammad nabi juntrungan islam kaffah= lucifer :lol: :lol: :lol:
User avatar
murtad mama
 
Posts: 4284
Joined: Tue Feb 06, 2007 7:16 pm
Location: Jl veteran 48 Kota Bekasi 17141 Jawa Barat <==== Alamat VOA-Islam :) :) :)

Re: Michael, Gabriel, Lucifer

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 2:59 am

suatu usaha yang cukup baik !!! tapi jawaban kamu masih sama dengan jawaban darsuki di atas... sorry noor... opsi anda ditolak !!!
ayo usaha lagi dong...
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby Adadeh » Fri Apr 13, 2007 3:37 am

LUSIFER = AWLO + MAMAT
Awlo + Mamat adalah dwitunggal yang tak terpisahkan. Silakan baca dan renungkan ayat2 Qur'an di bawah ini:

Q 3:32
Katakanlah (wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir

Q 3:132
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat.

Q 4:13
Segala hukum yang tersebut adalah batas-batas (Syariat) Allah dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya dan itulah kejayaan yang amat besar.

Q 4:14
Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api Neraka, kekallah dia di dalamnya dan baginya azab seksa yang amat menghina.

Q 4:59
Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.

Q 4:69
Dan barangsiapa yang menta'ati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi ni'mat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin [314], orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.

Q 4:80
Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya dia telah taat kepada Allah dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan).

Q 4:92
Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasul Allah dan awaslah (janganlah sampai menyalahi perintah Allah dan RasulNya). Oleh itu, jika kamu berpaling (enggan menurut apa yang diperintahkan itu), maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata.

Q 8:1
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang harta rampasan perang. Katakanlah: Harta rampasan perang itu (terserah) bagi Allah dan bagi RasulNya (untuk menentukan pembahagiannya). Oleh itu, bertakwalah kamu kepada Allah dan perbaikilah keadaan perhubungan di antara kamu, serta taatlah kepada Allah dan RasulNya, jika betul kamu orang-orang yang beriman.

Q 8:20
Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berpaling daripadanya, sedang kamu mendengar (Al-Quran yang mewajibkan taatnya).

Q 8:46
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar.

Q 9:71
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Q 24:47
Dan (di antara orang-orang yang tidak dikehendakiNya ke jalan yang lurus ialah) mereka yang berkata: Kami beriman kepada Allah dan kepada RasulNya serta kami taat; kemudian sepuak dari mereka berpaling (membelakangkan perintah Allah dan Rasul) sesudah pengakuan itu dan (kerana berpalingnya) tidaklah mereka itu menjadi orang-orang yang sebenarnya beriman.

Q 24:51
Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata: Kami dengar dan kami taat: dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan.

Q 24:52
Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan.

Q 24:54
Katakanlah lagi (kepada mereka): Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah. Kemudian jika kamu berpaling ingkar maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Rasul Allah hanya bertanggungjawab akan apa yang ditugaskan kepadanya dan kamu pula bertanggungjawab akan apa yang ditugaskan kepada kamu dan jika kamu taat kepadanya nescaya kamu beroleh hidayat petunjuk dan (sebenarnya) Rasul Allah hanyalah bertanggungjawab menyampaikan perintah-perintah Allah dengan penjelasan yang terang nyata.

Q 24:56
Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Rasul Allah; supaya kamu beroleh rahmat.

Q 33:33
Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).

Q 33:36
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.

Q 33:71
Supaya Dia memberi taufik dengan menjayakan amal-amal kamu dan mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya dia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.

Q 47:33
Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah dan janganlah kamu batalkan amal-amal kamu!

Q 48:17
Tidaklah menjadi salah kepada orang buta dan tidaklah menjadi salah kepada orang tempang dan tidaklah menjadi salah kepada orang sakit (tidak turut berperang, kerana masing-masing ada uzurnya) dan (ingatlah), sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai dan sesiapa yang berpaling ingkar, akan diseksanya dengan azab yang tidak terperi sakitnya.

Q 49:14
Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah: "Kamu belum beriman, tapi katakanlah 'kami telah tunduk', karena iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu ta'at kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Q 58:13
Adakah kamu takut (akan kemiskinan) kerana kerap kali kamu memberi sedekah sebelum kamu mengadap? Kalau kamu tidak melakukan (perintah) itu dan Allah pun memaafkan kamu (kerana kamu tidak mampu), maka dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat (sebagaimana yang sewajibnya), serta taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan segala amalan yang kamu lakukan.

Q 64:12
Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah; maka kalau kamu berpaling (enggan taat, kamulah yang akan menderita balasannya yang buruk), kerana sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata.

Q 72:23
Akan tetapi (aku hanya) menyampaikan (peringatan) dari Allah dan risalah-Nya. Dan barangsiapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya baginyalah neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya.

Jadi kesimpulannya:
Durhaka pada Muhammad = durhaka pada Allah
Tidak taat pada Muhammad = tidak taat pada Allah
Tidak hormat pada Muhammad = tidak hormat pada Allah
Menentang Muhammad = menentang Allah
Muhammad = Allah
User avatar
Adadeh
 
Posts: 8461
Images: 414
Joined: Thu Oct 13, 2005 1:59 am

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 9:54 am

Adadeh wrote:LUSIFER = AWLO + MAMAT
Awlo + Mamat adalah dwitunggal yang tak terpisahkan. Silakan baca dan renungkan ayat2 Qur'an di bawah ini:

Q 3:32
Katakanlah (wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir

...

Jadi kesimpulannya:
Durhaka pada Muhammad = durhaka pada Allah
Tidak taat pada Muhammad = tidak taat pada Allah
Tidak hormat pada Muhammad = tidak hormat pada Allah
Menentang Muhammad = menentang Allah
Muhammad = Allah

Bravo Adadadeh !!! usaha yang cukup serius !!! saya acungkan jempol !!! tapi maaf-seribu kali maaf... opsi anda masih belum bisa diterima karena baru 50% yang betul.

Gali lagi yang 50% !!! kamu pasti BISA !!!
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby ndramus » Fri Apr 13, 2007 4:29 pm

Michael >> Mikail
Gabriel >> Gibril; jibril
dua2nya hampir mirip cr baca nya
Michael dimulai hr M
Gariel diakhiri huruf L
Lucifer>>......

allah biasa dipanggil auloh...louh....lu..ci..fer ( ? )

:D:D
hehehe....
maaf agak ngaco..
User avatar
ndramus
 
Posts: 1587
Joined: Fri Nov 17, 2006 4:43 pm

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 4:37 pm

memang ngaco :D :) :D itu sih namanya kuthak kathik gathuk :D :D :D OPSI ANDA TIDAK DITERIMA.
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby Phoenix » Fri Apr 13, 2007 5:25 pm

Lucifer: auloh, momed ame jin
Phoenix
 
Posts: 11175
Joined: Mon Feb 27, 2006 5:33 am
Location: FFI

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 5:33 pm

Phoenix wrote:Lucifer: auloh, momed ame jin

Tebakan tanpa dasar... hanya benar 33,33%... opsi tidak bisa diterima... soryy ya Phoen :)
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby AkuAdalahAing » Fri Apr 13, 2007 5:59 pm

Koq yang ngasi input cuman dari laskar kafir aja sih ??? ada 2 laskar auwloh (soul dan kane).. tapi biasa... mereka kebingungan... oya... saya baru ngeh... para laskar auwloh tidak mengenal lucifer.

Sedikit bocoran tentang Lucifer:
Lucifer adalah malaikat ciptaan ALLAH yang ingin menyamai ALLAH.
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Postby Phoenix » Fri Apr 13, 2007 6:33 pm

AkuAdalahAing wrote:
Phoenix wrote:Lucifer: auloh, momed ame jin

Tebakan tanpa dasar... hanya benar 33,33%... opsi tidak bisa diterima... soryy ya Phoen :)


gpp...dasar gue soalnye si auloh ama momed udah ditulis ama si Adadeh..'

trus gue nebak jin soalnye di surah Al Jin, jin nya demen dengerin pembacaan quran seh...hehehehe......

Mosok jadinya auloh, momed ame jibril lagi..jadi KAMI donk! :mrgreen:
Phoenix
 
Posts: 11175
Joined: Mon Feb 27, 2006 5:33 am
Location: FFI

Postby AkuAdalahAing » Sat Apr 14, 2007 7:45 am

ayo dom lim... jangan ber-negative thinking-ria :D :) :lol:
User avatar
AkuAdalahAing
 
Posts: 6603
Joined: Sat Oct 28, 2006 5:20 pm

Next

Return to Quran & Hadist



Who is online

Users browsing this forum: No registered users