. FFI | Document | Artikel | Forum | Wiki | Glossary | Prophet Muhammad Illustrated

Lagu"Rasa Sayang2" milik Ambon dicaplok MY-LAZY-AN

Perkembangan dan penerapan Islam dalam masyarakat dan budaya Malaysia dan Brunei.

Lagu"Rasa Sayang2" milik Ambon dicaplok MY-LAZY-AN

Postby Borland » Mon Oct 01, 2007 2:18 pm

http://www.detiknews.com/index.php/deti ... n/2007/bul




gile aje...Pulau kita dicaplok, PRT kita ditabok, Wasit kita diobok-obok....skrg lagu kita di di bacok...liriknya diubah2 gitu tapi iramanya....ckckck..

Ingat Orang ambon bukan suku melayu...jadi tak serumpun dgn MA-LAZY-AN.....

Budak maLAZYan emang malas..gak kreatif...

ini Video Clip

http://www.youtube.com/watch?v=_J-WPdBSS6c



denger nih Instrumentnya...enak juga

http://www.rasasayang.com.my/index.cfm
User avatar
Borland
Lupa Diri
Lupa Diri
 
Posts: 1533
Joined: Wed Nov 08, 2006 3:46 pm

Postby Rouen » Mon Oct 01, 2007 6:34 pm

1 word.... sampah...
begitu doang mah gw sering...
walau kebanyakan lagunya humor sih... (pan cuma enjoy2an)
User avatar
Rouen
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 799
Joined: Mon Jun 11, 2007 4:45 pm
Location: Amazon

Postby baba » Mon Oct 01, 2007 9:52 pm

Gw jadi inget sama wasit karate indo digebukin sama polisi malayzia.

Indonesia export ke malaysia:
1. TKI
2. lagu-lagu yang dibajak oleh malaysia (spt lg bimbo, dll)

Malaysia export ke Indonesia:
1. Teroris spt Dr azhahari, Nurdin M Top dll
2. Penganiayaan PRT TKI
3. Bogem mentah (spt kasus wasit karate indo)
baba
Mulai Suka
Mulai Suka
 
Posts: 312
Joined: Thu Jan 11, 2007 11:37 pm
Location: Singapore

Postby murtad mama » Mon Oct 15, 2007 11:07 am

kayaknya perlu juga diganyang tu malaysial, berani2 main caplok lagu semena2 wong sedikit kreatif kek, belum tau keluarga mama orang ambon hihihi, belum pernah digampar pakai setrikaan tu si pengedit lagu dimalaysial, xixi
User avatar
murtad mama
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 4284
Joined: Tue Feb 06, 2007 7:16 pm
Location: Jl veteran 48 Kota Bekasi 17141 Jawa Barat <==== Alamat VOA-Islam :) :) :)

Postby nongkon » Mon Oct 15, 2007 12:15 pm

Rasa Sayang milik semua

KUALA LUMPUR 5 Okt. – Tindakan beberapa ahli Parlimen Indonesia yang mempersoalkan hak milik lagu Rasa Sayang adalah tidak wajar kerana banyak lagu tempatan termasuk lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee turut dipindah milik ke republik itu.

Menurut seorang penyelidik lagu Radio Televisyen Malaysia (RTM), Mohammad Hashim, 60, isu hak cipta tidak wujud pada zaman dahulu kerana pencipta pada masa itu mahu muzik mereka didengari di seluruh dunia.

‘‘Penyanyi Indonesia sendiri seperti Sjaugi (Shaugi), Hasnah Tahar dan Rien pada awal tahun 1980-an pernah merakam semula lagu-lagu P.Ramlee seperti Hujan di Tengah Hari, Kata Dari Kalbu, Apabila Kau Tersenyum, Azizah, Tjik Mamat (Che Mamat) dan Jalei-Jalei (lagu Yale-Yale yang dipetik dari filem Berdosa 1951) untuk pasaran Nusantara.

‘‘Mengapa pula tidak ada orang dari Malaysia yang membantah apabila ada penyanyi Indonesia mengambil lagu kita untuk dinyanyikan semula,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Jelas beliau, lagu-lagu yang diciplak dari P. Ramlee masih disiarkan oleh radio Klasik Nasional FM sehingga hari ini tanpa sebarang prejudis oleh masyarakat negara ini sedangkan mereka sedang berura-ura untuk menyaman kerajaan Malaysia.

http://www.utusan.com.my/utusan/archive ... m&arc=hive
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby nongkon » Mon Oct 15, 2007 12:17 pm

Rais Yatim sedia debat isu lagu Rasa Sayang

KUALA LUMPUR 5 Okt. – Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim sedia berhujah dari segi undang-undang dan budaya Nusantara bagi membuktikan lagu Rasa Sayang tidak boleh dituntut oleh mana-mana negara termasuk Indonesia.

Beliau juga mahu melihat apakah tindakan dan undang-undang antarabangsa yang bakal digunakan oleh Indonesia bagi membuktikan lagu tersebut sebagai hak warisan negara itu.

‘‘Kita mempunyai bukti yang kukuh daripada kajian terperinci untuk menangkis tuntutan Indonesia tersebut,’’ katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas gesaan ahli-ahli Parlimen Indonesia yang mahu pemerintah Indonesia menyaman kerajaan Malaysia kerana menggunakan lagu tradisonal mereka iaitu Rasa Sayange dalam kempen ‘Malaysia: Truly Asia’ bagi menarik kemasukan pelancong asing.

Warisan

Lagu tersebut dikatakan sudah menjadi warisan sejati republik itu dan penggunaannya perlu mendapat keizinan daripada negara berkenaan terlebih dahulu.

Menurut Rais, pemimpin-pemimpin di Indonesia patut melihat lagu-lagu rakyat Nusantara sebagai medium untuk memupuk keharmonian dan hubungan dua hala di antara negara dan bukan untuk berbalah dengan Malaysia.

Gesaan itu, ujarnya, menunjukkan ahli Parlimen Indonesia yang terlibat tidak memahami makna budaya Nusantara serta mempunyai pemikiran yang mundur.

‘‘Lagu-lagu rakyat Nusantara tidak boleh dituntut oleh mana-mana negara kerana ia telah lama wujud melalui masyarakat pedagang dan tersebar di seluruh Nusantara sejak zaman Sri Wijaya lagi iaitu pada abad keenam hingga 13,’’ jelasnya.

Beliau berkata, rakyat Nusantara bermakna semua penduduk alam Melayu iaitu Malaysia, Indonesia, Selatan Thailand, Singapura, Brunei dan sebahagian daripada masyarakat Melayu minoriti Afrika Selatan serta Sri Lanka.

http://www.utusan.com.my/utusan/archive ... m&arc=hive
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby nongkon » Mon Oct 15, 2007 12:18 pm

Isu lagu Rasa Sayang -- Buktikan - Rais Yatim

KUALA LUMPUR 2 Okt. – Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa) mahu pemerintah Indonesia mengemukakan bukti bahawa lagu Rasa Sayang yang digunakan oleh Malaysia bagi menarik pelancong ke negara ini merupakan warisan sejati republik itu dan penggunaannya perlu mendapat keizinan terlebih dahulu.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, isu tersebut seharusnya tidak timbul kerana Rasa Sayang merupakan lagu yang dimainkan di nusantara sejak zaman-berzaman.

Katanya, banyak lagi lagu lain yang tidak dapat dibuktikan penciptanya tetapi menjadi penghubung dalam mengukuhkan persaudaraan orang Melayu di rantau ini.

‘‘Lagu-lagu seperti Rasa Sayang, Jauh Di Mata, Burung Pungguk dan Terang Bulan ialah lagu nusantara yang mengikat tali persaudaraan orang zaman dahulu dari kedua-dua negara.

‘‘Sila buktikan ia milik Indonesia sebab sebahagian lagu-lagu ini adalah lagu nenek moyang kita dan kita tidak boleh katakan seseorang itu menciptanya,’’ kata Rais ketika ditemui pemberita pada majlis berbuka puasa anjuran KeKKWa di Masjid Wilayah di sini, malam ini.

Beliau mengulas gesaan ahli-ahli Parlimen Indonesia, antaranya Hakam Naja dari Parti Amanah Nasional yang mahu pemerintah Indonesia menyaman kerajaan Malaysia kerana menggunakan lagu tradisonal Rasa Sayange dalam kempen ‘Malaysia: Truly Asia’ bagi menarik kemasukan pelancong asing.

Priyo Budi Santoso dari Parti Golkar pula mahu Malaysia meminta izin daripada pemerintah Indonesia untuk menggunakan lagu itu dengan mendakwa ia adalah warisan republik itu.

Lagu Rasa Sayange dipercayai berasal dari Maluku, Indonesia dan dinyanyikan sejak beberapa generasi dahulu bagi menyatakan rasa cinta mereka kepada alam sekitar.

Menurut Rais, beliau percaya pemerintah Indonesia tidak akan bertindak terburu-buru untuk menyaman kerajaan Malaysia tanpa sebarang bukti kukuh.

Jelasnya, tindakan tersebut sekiranya diambil hanya akan menjejaskan hubungan persaudaraan yang telah lama terjalin antara rakyat kedua-dua negara.

‘‘Dari segi budaya, saya kira mereka tidak harus ambil jalan tersebut.

‘‘Kita pun boleh katakan sebahagian lagu kita mereka nyanyikan dan terbitkan di sana tanpa apa-apa honorarium kepada penyanyi asal dari negara ini,’’ katanya.

Rais sebelum itu menyampaikan sumbangan sebanyak RM225,500 kepada para penggiat seni yang mengalami masalah kesihatan serta golongan kurang bernasib baik seperti anak-anak yatim dan pelajar miskin.

Beliau turut mengerjakan solat tarawih secara berjemaah.

Antara yang hadir pada majlis itu ialah isteri beliau, Datin Seri Masnah Rais; Ketua Setiausaha KeKKWa, Datuk Zakiah Ahmad dan Pengerusi Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin.

http://www.utusan.com.my/utusan/archive ... m&arc=hive
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby murtad mama » Mon Oct 15, 2007 12:23 pm

nongkon wrote:Rais Yatim sedia debat isu lagu Rasa Sayang

KUALA LUMPUR 5 Okt. – Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim sedia berhujah dari segi undang-undang dan budaya Nusantara bagi membuktikan lagu Rasa Sayang tidak boleh dituntut oleh mana-mana negara termasuk Indonesia.

Beliau juga mahu melihat apakah tindakan dan undang-undang antarabangsa yang bakal digunakan oleh Indonesia bagi membuktikan lagu tersebut sebagai hak warisan negara itu.

‘‘Kita mempunyai bukti yang kukuh daripada kajian terperinci untuk menangkis tuntutan Indonesia tersebut,’’ katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas gesaan ahli-ahli Parlimen Indonesia yang mahu pemerintah Indonesia menyaman kerajaan Malaysia kerana menggunakan lagu tradisonal mereka iaitu Rasa Sayange dalam kempen ‘Malaysia: Truly Asia’ bagi menarik kemasukan pelancong asing.

Warisan

Lagu tersebut dikatakan sudah menjadi warisan sejati republik itu dan penggunaannya perlu mendapat keizinan daripada negara berkenaan terlebih dahulu.

Menurut Rais, pemimpin-pemimpin di Indonesia patut melihat lagu-lagu rakyat Nusantara sebagai medium untuk memupuk keharmonian dan hubungan dua hala di antara negara dan bukan untuk berbalah dengan Malaysia.

Gesaan itu, ujarnya, menunjukkan ahli Parlimen Indonesia yang terlibat tidak memahami makna budaya Nusantara serta mempunyai pemikiran yang mundur.

‘‘Lagu-lagu rakyat Nusantara tidak boleh dituntut oleh mana-mana negara kerana ia telah lama wujud melalui masyarakat pedagang dan tersebar di seluruh Nusantara sejak zaman Sri Wijaya lagi iaitu pada abad keenam hingga 13,’’ jelasnya.

Beliau berkata, rakyat Nusantara bermakna semua penduduk alam Melayu iaitu Malaysia, Indonesia, Selatan Thailand, Singapura, Brunei dan sebahagian daripada masyarakat Melayu minoriti Afrika Selatan serta Sri Lanka.

http://www.utusan.com.my/utusan/archive ... m&arc=hive


kon bukannya mama mau bantu indo ya, tp mama merasa ada hal yg ganjal, nagara tercabar masih sahaja berkilah kalopon tu lagu dan lyricnya asli punya indo akuilah masa kau mau sahaja jilat tahi orang plagiat????

jujur sahaja kon, tu lyric asli bgt lagu orang indo (ambon), masa orang ambon masuk suku melayu???
User avatar
murtad mama
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 4284
Joined: Tue Feb 06, 2007 7:16 pm
Location: Jl veteran 48 Kota Bekasi 17141 Jawa Barat <==== Alamat VOA-Islam :) :) :)

Postby murtad mama » Mon Oct 15, 2007 12:28 pm

nongkon wrote:Isu lagu Rasa Sayang -- Buktikan - Rais Yatim

KUALA LUMPUR 2 Okt. – Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa) mahu pemerintah Indonesia mengemukakan bukti bahawa lagu Rasa Sayang yang digunakan oleh Malaysia bagi menarik pelancong ke negara ini merupakan warisan sejati republik itu dan penggunaannya perlu mendapat keizinan terlebih dahulu.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, isu tersebut seharusnya tidak timbul kerana Rasa Sayang merupakan lagu yang dimainkan di nusantara sejak zaman-berzaman.

Katanya, banyak lagi lagu lain yang tidak dapat dibuktikan penciptanya tetapi menjadi penghubung dalam mengukuhkan persaudaraan orang Melayu di rantau ini.

‘‘Lagu-lagu seperti Rasa Sayang, Jauh Di Mata, Burung Pungguk dan Terang Bulan ialah lagu nusantara yang mengikat tali persaudaraan orang zaman dahulu dari kedua-dua negara.

‘‘Sila buktikan ia milik Indonesia sebab sebahagian lagu-lagu ini adalah lagu nenek moyang kita dan kita tidak boleh katakan seseorang itu menciptanya,’’ kata Rais ketika ditemui pemberita pada majlis berbuka puasa anjuran KeKKWa di Masjid Wilayah di sini, malam ini.

Beliau mengulas gesaan ahli-ahli Parlimen Indonesia, antaranya Hakam Naja dari Parti Amanah Nasional yang mahu pemerintah Indonesia menyaman kerajaan Malaysia kerana menggunakan lagu tradisonal Rasa Sayange dalam kempen ‘Malaysia: Truly Asia’ bagi menarik kemasukan pelancong asing.

Priyo Budi Santoso dari Parti Golkar pula mahu Malaysia meminta izin daripada pemerintah Indonesia untuk menggunakan lagu itu dengan mendakwa ia adalah warisan republik itu.

Lagu Rasa Sayange dipercayai berasal dari Maluku, Indonesia dan dinyanyikan sejak beberapa generasi dahulu bagi menyatakan rasa cinta mereka kepada alam sekitar.

Menurut Rais, beliau percaya pemerintah Indonesia tidak akan bertindak terburu-buru untuk menyaman kerajaan Malaysia tanpa sebarang bukti kukuh.

Jelasnya, tindakan tersebut sekiranya diambil hanya akan menjejaskan hubungan persaudaraan yang telah lama terjalin antara rakyat kedua-dua negara.

‘‘Dari segi budaya, saya kira mereka tidak harus ambil jalan tersebut.

‘‘Kita pun boleh katakan sebahagian lagu kita mereka nyanyikan dan terbitkan di sana tanpa apa-apa honorarium kepada penyanyi asal dari negara ini,’’ katanya.

Rais sebelum itu menyampaikan sumbangan sebanyak RM225,500 kepada para penggiat seni yang mengalami masalah kesihatan serta golongan kurang bernasib baik seperti anak-anak yatim dan pelajar miskin.

Beliau turut mengerjakan solat tarawih secara berjemaah.

Antara yang hadir pada majlis itu ialah isteri beliau, Datin Seri Masnah Rais; Ketua Setiausaha KeKKWa, Datuk Zakiah Ahmad dan Pengerusi Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin.

http://www.utusan.com.my/utusan/archive ... m&arc=hive


kon jujur sahaja la, apa ko fikir tu lyric itu asli buatan malaysia??? bukannya mama mau bantu indo, karena parents mama asli indo la so mama tau lagu daerah indo, asal kamu tau sahaja. kalo malaysial sekali lagi berani berhujah serong kat indo dan berani mengambil apa yg bukan haqnya (lagu tsb), sekarang mana buktinya itu lagu (lirik lagu) asli punya malaysia???

soalnya setau mama dengar lagu rasa sayange itu lagu asli orang ambon, apakah ambon masuk suku melayu???

lain halnya dengan kalimanan dan sumatera baru satu rumpun melayu tua dan melayu muda
User avatar
murtad mama
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 4284
Joined: Tue Feb 06, 2007 7:16 pm
Location: Jl veteran 48 Kota Bekasi 17141 Jawa Barat <==== Alamat VOA-Islam :) :) :)

Postby nongkon » Mon Oct 15, 2007 12:33 pm

murtad mama wrote:
kon jujur sahaja la, apa ko fikir tu lyric itu asli buatan malaysia??? bukannya mama mau bantu indo, karena parents mama asli indo la so mama tau lagu daerah indo, asal kamu tau sahaja. kalo malaysial sekali lagi berani berhujah serong kat indo dan berani mengambil apa yg bukan haqnya (lagu tsb), sekarang mana buktinya itu lagu (lirik lagu) asli punya malaysia???

soalnya setau mama dengar lagu rasa sayange itu lagu asli orang ambon, apakah ambon masuk suku melayu???

lain halnya dengan kalimanan dan sumatera baru satu rumpun melayu tua dan melayu muda


Mau tanya, Raja Haji itu orang mana? Ramai orang keturunan Bugis di Malaysia dong, terutamanya di Selangor dan Johor. Bukankah Bugis itu rumpun Melayu (bukan orang Melayu)?
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby jumpuz » Tue Oct 16, 2007 4:15 am

nongkon wrote:
murtad mama wrote:
kon jujur sahaja la, apa ko fikir tu lyric itu asli buatan malaysia??? bukannya mama mau bantu indo, karena parents mama asli indo la so mama tau lagu daerah indo, asal kamu tau sahaja. kalo malaysial sekali lagi berani berhujah serong kat indo dan berani mengambil apa yg bukan haqnya (lagu tsb), sekarang mana buktinya itu lagu (lirik lagu) asli punya malaysia???

soalnya setau mama dengar lagu rasa sayange itu lagu asli orang ambon, apakah ambon masuk suku melayu???

lain halnya dengan kalimanan dan sumatera baru satu rumpun melayu tua dan melayu muda


Mau tanya, Raja Haji itu orang mana? Ramai orang keturunan Bugis di Malaysia dong, terutamanya di Selangor dan Johor. Bukankah Bugis itu rumpun Melayu (bukan orang Melayu)?


allow bung nongkon yang asal ngomong, kembalikan ke topik dunk....

mang orang ambon keturunan bugis???????
dasar plagiat ngga tau malu
User avatar
jumpuz
Pandangan Pertama
Pandangan Pertama
 
Posts: 50
Joined: Fri Oct 05, 2007 6:34 am

Postby nongkon » Tue Oct 16, 2007 6:29 am

jumpuz wrote:
nongkon wrote:
murtad mama wrote:
kon jujur sahaja la, apa ko fikir tu lyric itu asli buatan malaysia??? bukannya mama mau bantu indo, karena parents mama asli indo la so mama tau lagu daerah indo, asal kamu tau sahaja. kalo malaysial sekali lagi berani berhujah serong kat indo dan berani mengambil apa yg bukan haqnya (lagu tsb), sekarang mana buktinya itu lagu (lirik lagu) asli punya malaysia???

soalnya setau mama dengar lagu rasa sayange itu lagu asli orang ambon, apakah ambon masuk suku melayu???

lain halnya dengan kalimanan dan sumatera baru satu rumpun melayu tua dan melayu muda


Mau tanya, Raja Haji itu orang mana? Ramai orang keturunan Bugis di Malaysia dong, terutamanya di Selangor dan Johor. Bukankah Bugis itu rumpun Melayu (bukan orang Melayu)?


allow bung nongkon yang asal ngomong, kembalikan ke topik dunk....

mang orang ambon keturunan bugis???????
dasar plagiat ngga tau malu


Senang cerita, minta pemerintah Indonesia bawa perkara ini ke Mahkamah Pengadilan dunia di Hague, Belanda. Barulah tau siapa yang menang dan siapa yang kalah. Buat apa mau pusing-pusing cerita di sini.
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby wachdie.jr » Tue Oct 16, 2007 6:35 am

Seperti Kata Bung Karno... dahulu..

MARI KITA GANYANG MALAY!!!!! anjing imperialis!!!! merdeka aja cuma nunggu dikasih ama tuan nya...
User avatar
wachdie.jr
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 2088
Joined: Tue Sep 20, 2005 8:19 am

Postby nongkon » Tue Oct 16, 2007 6:38 am

wachdie.jr wrote: Seperti Kata Bung Karno... dahulu..

MARI KITA GANYANG MALAY!!!!! anjing imperialis!!!! merdeka aja cuma nunggu dikasih ama tuan nya...


Siapa yang lebih bijak? Berperang bermatian untuk mendapatkan kemerdekaan? atau dengan cara berunding untuk mendapatkan kemerdekaan?? Udahlah, nggak usah bergaduh tentang hal ini. Ini sudah OOT.
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby wachdie.jr » Tue Oct 16, 2007 9:37 am

nongkon wrote:Siapa yang lebih bijak? Berperang bermatian untuk mendapatkan kemerdekaan? atau dengan cara berunding untuk mendapatkan kemerdekaan?? Udahlah, nggak usah bergaduh tentang hal ini. Ini sudah OOT.


Ah kau ini , kan ana cuma ngikutin ajaran nabi ente si mohammad SAW.. yang dalam sejarah hidup nya sampe mati isi nya peraaaang mulu yang katanya demi kemerdekaan untuk memeluk Islam.. ya ndak???

Apakah berperang salah dalam Islam? kenapa kok sepanjang sejarah Islam isi nya peraaaang terus...

Syah saja dong jika ana bilang negari dan bangsa ente, malay adalah pengecut!!! yang cuma berlindung di belakang pantat kaum kafir inggris!!!
sama hal nya ente ngaku Islam tapi berak dan wudhu saja kudu ditemani tuannya karena takut hantu!!
:wink:
User avatar
wachdie.jr
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 2088
Joined: Tue Sep 20, 2005 8:19 am

Postby murtad mama » Tue Oct 16, 2007 6:58 pm

memang malaysia sepantasnya dihajar biar tahu rasa, sudah jeplak mangap pulak gimana indonesia bisa respect dgn malaysia kalo malaysia tiada menghargai indonesia????

banyak orang indonesia tukar ID card jadi malaysia tuk menikmati fasility disana dan tak segan2 menjual aset nagara asalnya (indonesia)...cuih
User avatar
murtad mama
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 4284
Joined: Tue Feb 06, 2007 7:16 pm
Location: Jl veteran 48 Kota Bekasi 17141 Jawa Barat <==== Alamat VOA-Islam :) :) :)

Postby nongkon » Tue Oct 16, 2007 10:21 pm

murtad mama wrote:memang malaysia sepantasnya dihajar biar tahu rasa, sudah jeplak mangap pulak gimana indonesia bisa respect dgn malaysia kalo malaysia tiada menghargai indonesia????

banyak orang indonesia tukar ID card jadi malaysia tuk menikmati fasility disana dan tak segan2 menjual aset nagara asalnya (indonesia)...cuih



Ini udah OOT. Ini bukan forum politik dong.
User avatar
nongkon
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 545
Joined: Sun Aug 05, 2007 3:40 pm
Location: Dunia akhir zaman

Postby ganteng_maut » Wed Oct 17, 2007 1:54 am

Yup, kayanya topiknya ga tepat dibahas disini. Kan malaysia bukan 100% muslim, indonesia juga bukan 100% non muslim.
User avatar
ganteng_maut
Lupa Diri
Lupa Diri
 
Posts: 1197
Joined: Sun Jun 11, 2006 3:48 am
Location: Somewhere in the World

Postby wachdie.jr » Wed Oct 17, 2007 9:25 am

nongkon wrote:Ini udah OOT. Ini bukan forum politik dong.

Bah...
Dimana-mana Islam selalu nyangkut dan bermain politik, sudah terbukti dengan muhammad sembahan ente yang doyan berpolitik ria dalam rangka menyebarkan ajaran palsu nya.

Jadi ndak salah dong jika kita membahas nagari ente yang doyan maen politik aer keruh dengan memakai topeng Islam
...



Ganteng _Kentut:
kayanya topik ini ga tepat dibahas disini. Kan malaysia 100% bukan muslim, indonesia juga bukan 100% non muslim

Tut... sangat tepat, karena akan menyerempet kepada negari malay yang ngaku nya demokrasi tapi kenyataan mengekang hak asasi yang paling dasar manusia, yaitu kebebasan untuk memilih kepercayaan atau agama...
Coba dimana lagi jika bukan di malay, orang mo murtad dari islam kaga boleh?


:shock:
User avatar
wachdie.jr
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 2088
Joined: Tue Sep 20, 2005 8:19 am

Postby pod-rock » Thu Oct 18, 2007 7:05 am

Hey Wachdie, kapan cerita Moo Ah Ma yang baru terbit??

Gue pengen ngakak lagi nih!!
User avatar
pod-rock
Translator
 
Posts: 845
Joined: Tue Nov 28, 2006 1:25 pm

Next

Return to Islam di Malaysia dan Brunei



 


  • Related topics
    Replies
    Views
    Last post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users