. FFI | Document | Artikel | Forum | Wiki | Glossary | Prophet Muhammad Illustrated

Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby walet » Wed Jun 17, 2009 4:42 am

Sumber:
http://www.answering-islam.org/Bahasa/Quran/SainsIslamik.html

"Ilmu Sains" di dalam al-Quran

dan Lain-lain Kejanggalan

Dewasa ini, ramai para Muslimin telah muncul dan mempelopori teori mereka bahawa dalam Quran itu kononnya ada banyak fakta-fakta dan mujizat saintifik. Banyak laman-laman web, buku-buku serta video telah dicipta orang-orang Islam yang cuba menonjolkan Islam itu sebenarnya berpunca dari Allah, kononnya disokong oleh hujah-hujah yang 'tepat secara saintifik' dalam al-Quran dan Hadith. Kebanyakan risalah mereka bermula dengan pernyataan seperti berikut :

"Suatu hal yang mengkagumkan ialah bagaimana al-Quran 'menangani' ilmu Sains. Quran yang diwahyukan dalam abad ketujuh kepada Muhammad(saw) mengandungi fakta-fakta saintifik 'yang baru kini ditemui pada abad ini'. Ahli-ahli sains terkagum sahaja apabila mereka ditemukan dengan ketepatan dan kecocokan ayat-ayat al-Quran dengan penemuan sains moden."

Rencana ini akan meneliti hujah diatas. Ia juga akan mengkaji dengan rapi, ayat-ayat al-Quran yang dipetik orang Muslim sebagai kononnya menyokong 'mujizat saintifik' mereka. Kajian ini juga akan meneliti dan membongkar banyak kejanggalan dan kepelikan saintifik yang terkandung di dalam Quran dan Hadis yang disegani dan amat malu disebut-sebut oleh umat Islam - kerana kejanggalannya dan juga kerana amat jauh sekali dari kebenaran!.

Lebih kurang 90 peratus daripada 1 bilion orang Islam pada hari ini terdiri dari kelompok Sunni. Kelompok yang terbesar selepas Sunni ialah puak Shi'ah. Oleh itu, makalah ini akan meneliti dan mengkaji ajaran dan tafsiran kelompok para Sunni, yang merupakan majoriti pengikut-pengikut Islam hari ini. Contohnya, Hadith yang diikuti puak Sunni hari ini adalah hanya diikuti dan diimani oleh ahli Sunni sahaja tetapi ditolak sebulat-bulatnya oleh kebanyakan puak-puak Islam lain yakni ahli Shi'ah, 'Submitters'('Quran only') dan ahli Sufi. Puak Islam Shi'ah, misalnya, memiliki koleksi-koleksi Hadith sahih mereka sendiri, dan hadith-hadith mereka tidak bersetuju dan menolak secara terus-terang dengan 'Hadith Sahih Bukhari atau pun Muslim' dan lain-lain ahadith. Sebenarnya, pada hari ini terdapat lebih daripada 100 JUTA orang yang bergelar Muslim tetapi mereka tidak menerima atau mempercayai koleksi ahadith orang-orang Sunni. Walaupun begitu, kebanyakan perbincangan dalam rencana ini akan menumpukan perhatiannya kepada fahaman dan tafsiran puak Sunni sahaja.

1 ] Ciptaan Bumi

Al-Quran menyebut dalam Surah 50 ayat 38 bahawa:

"Sesungguhnya telah Kami jadikan beberapa langit dan Bumi dan apa-apa yang diantara keduanya dalam enam hari dan Kami tiada merasa payah ..."

Adalah satu hakikat sejarah bahawa nabi Muhammad telah bercampur-gaul dengan umat-umat Yahudi dan Kristian. Dan lagi satu hakikat ialah banyak daripada isi kandungan Quran itu diambil (induknya) daripada AlKitab umat Kristian dan Yahudi. Di nas ini kita diberitahu bahawa - sama seperti catatan dalam Buku Kejadian dalam Alkitab al-Mukkadas - Bumi telah dicipta dalam enam hari.

Para Muslim yang mencuba mencocokkan atau menyelaraskan ajaran al-Quran dengan Sains moden, mentafsirkan bahawa 'Satu hari bagi Allah dan malaikatNya adalah bersamaan dengan 50,000 tahun'. Ini diambil dari surah 70 ayat 4. Jadi, mengikut hitungan matematik, para Muslim cuba menghujah bahawa Bumi telah dicipta dalam 300,000 tahun (6 hari x 50,000 tahun). Teori ini amatlah cetek lojiknya tetapi menarik. Ia menarik kerana perhitungan ini tidak didukung atau disokong oleh kajian Sains Moden! Menurut Sains Moden, ia telah memakan masa selama BEBERAPA BILION TAHUN untuk mencapai keadaan pada hari ini. Berbilion tahun telah berlalu sebelum wujudnya pepohon, dan beribu bilion lagi sebelum wujudnya binatang haiwan!

Surah 70 ayat 4 :

"Malaikat-malaikat dan roh naik kepadaNya dalam SEHARI yang lamanya LIMA PULUH RIBU Tahun."

Ayat ini membawa lebih banyak masalah lagi bagi al-Quran, kerana ayat ini bertentangan secara langsung dengan ayat-ayat Quran lain. Misalnya Surah 32/5 dan surah 22/47 kedua-dua sebut bahawa :

"Sesungguhnya SEHARI disisi TUHAN-Mu seperti SERIBU Tahun dari apa yang kamu hitung."

Jadi, jelaslah dapat dilihat percanggahan dan perselisihan dalam Quran - Sehari itu 50,000 tahun ATAU hanya 1,000 tahun?

Juga, untuk menyatakan bahawa Allah telah mengambil masa selama 300,000 tahun untuk mencipta Bumi merupakan satu PENGHINAAN kepada-Nya. Kerana Dia hanya boleh berkata : "Jadilah engkau" lalu jadilah ia (iaitu Bumi).

"Dia yang menciptakan langit dan BUMI; apabila Dia menghendaki mengadakan sesuatu Dia berkata: Jadilah engkau. Lalu jadilah ia."

Surah 2 ay.117

Bukan sahaja teori Islam di atas ini bercanggah dengan Sains hari ini, malah ia bertentangan dan berselisihan dengan nas-nas Qurannya sendiri!

2 ] "Sains" Embrioloji




Pada tahun 1982, Keith Moore, seorang profesor di Universiti Toronto, telah menulis sebuah buku berjudul : "The Developing Human, edisi ke3". Di dalamnya Moore ceritakan kehairanannya dengan 'cerita pertumbuhan embrio di dalam Quran'. Selepas itu, dia telah menulis lagi satu buku yang berjudul "Human Development as described in the Quran and Sunnah" yang amat gemari dipetik oleh ahli-ahli puak Sunni. Mereka ini merujuk kepada ayat Quran tersebut :

"Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kukuh. Kemudian mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan makhluk yang lain. Maka Maha suci Allah yang sebaik-baik menciptakan."

Surah 23 ay.13,14

Di permukaannya, pernyataan ini kelihatan 'ajaib' untuk dibuat oleh seorang "Arab dari abad ketujuh". Tetapi, apabila ayatnya dianalisa lebih lanjut dan dengan lebih teliti, terdapat penjelasan dan juga kesilapan yang ketara yang timbul bagi ayat tersebut. Mula-mula, kita boleh bertanya jika ayat itu adalah asli, dan kedua, adakah pernyataan itu tepat atau pun benar.

Ramai orang kagum dengan tersebutnya 'air mani' dalam ayat di atas. Tetapi ini bukanlah sesuatu yang istimewa! Jauh lebih lama sebelum timbulnya al-Quran, manusia sudah pun sedar akan wujudnya "Benih" yang keluar daripada buah zakar lelaki, semasa proses persetubuhan. Al-Kitab (Bible), satu Teks yang jauh lebih tua daripada Al-Quran, lebih awal lagi dari Quran telah menyebut tentang seorang lelaki yang dihukumi oleh Tuhan oleh sebab dia "membiarkan air maninya jatuh ke atas bumi". Kejadian 38 : 9-10.

Seluruh cerita tentang pertumbuhan kehidupan manusia dalam al-Quran bukanlah cerita yang asli. Ahli-ahli Sunni cuba mempelopori teori mereka bahawa Muhammad telah mengajarinya sebelum ditemui ahli-ahli sains. Tetapi ahli-ahli Sunni ini malangnya sudah tersilap! Hujah-hujah mengenai pertumbuhan seorang bayi di dalam rahim seorang ibu sudah pun diajari oleh Aristotle 1,000 Tahun sebelum tercatitnya al-Quran! Sebenarnya, Aristotle telah menceritakan dengan tepatnya mengenai tali pusat (umbilical cord) serta fungsinya -sesuatu yang tidak disebut dalam Quran. Ini menunjukkan hakikat bahawa tokoh-tokoh dan ahli-ahli falsafah bukan Islam sudah mengenal dan menganalisa hal-hal saintifik jauh lebih awal daripada Muhammad dan lebih daripadanya. SETIAP sebutan pertumbuhan seorang manusia di dalam al-Quran mengikut teori-teori Roma dan Yunani yang sudah wujud jauh lebih awal lagi! Contohnya, ayat tersebut tentang air mani :

"Ia dijadikan dari air yang terpancar, yang keluar dari antara tulang punggung lelaki dan tulang dada..."

Surah 86:6,7

Kesilapan ayat ini amat jelas dan ketara! Dan ia juga meniru dan menciplak daripada teori-teori yang lebih awal lagi. Pertama, air mani tidak berasal "dari antara tulang punggung lelaki" jika begitu ertinya air mani berpunca daripada Buah Pinggang lelaki! Kami semua tahu hakikat air mani dibuat di dalam buah zakar (testicle) seorang lelaki. Tetapi orang sezaman dengan Muhammad - termasuk dia sendiri- jahil tentang hakikat tersebut! Sebelas abad sebelum munculnya Muhammad, seorang doktor Yunani bernama Hippocrates, menganjur teorinya bahawa air mani melalui buah pinggang sebelum sampai ke buah zakar lelaki. Teori air mani yang salah ini telah diterima tanpa disoal untuk berabad-abad lamanya.

Ada orang yang kata bahawa Muhammad tidak kenal orang-orang Rum atau Yunani. Tetapi, penduduk-penduduk tanah Arab sebelum kedatangan Islam, sudah pun bergaul dan berurusan dengan jajahan Byzantium, Syam, Mesir, Parsi dan juga Babylon. Terdapat juga ramai umat Yahudi dan Kristian yang telah bermastautin di sana. Umat-umat Yahudi dan Kristian ini sudah tentu kenal dan amat biasa dengan tamadun-tamadun Rum dan Yunani. Pada zaman Muhammad, umat Kristian sudah ada perhubungan dengan Rum. Yahudi pula ada pertalian dengan tamadun-tamadun di Babylon dan Parsi. Tidaklah mustahil, malah amat mudah sekali untuk konsep dan teori-teori tamadun-tamadun tersebut, termasuk teori pertumbuhan embrio yang silap itu, sampai kepada telinga Muhammad.

Akhir kata, mengimbas kembali kepada ayat-ayat Quran yang menyentuh pertumbuhan seorang bayi itu, saya akan akui bahawa itu juga adalah salah dan tidak masuk akal. Nas Quran berkata bahawa 'segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging':Surah 23 ayat 13,14. Sebaliknya, hakikat Saintifik yang sebenar adalah tisu-tisu hidup yang bertumbuh terlebih dahulu, kemudian sahaja diikuti dengan pertumbuhan tulang yang akan semakin membesar dengan penambahan Kalsium bertahun-tahun selepas bayi itu dilahirkan. Jadi, ini menunjukkan satu daripada banyak kepelikan dan kesilapan 'saintifik' al-Quran.

Kepelikan-kepelikan Saintifik di dalam al-Quran dan Hadith.

Untuk mempercayai al-Quran adalah untuk menjadi tidak rasional dan mengabaikan kewarasan fikiran anda. Terdapat banyak mitos-mitos dan kesilapan-kesilapan Saintifik di dalam Al-Quran. Tetapi kebanyakan penganut Islam menerima ajaran-ajaran ini secara membuta sahaja. Dunia saintifik telah mengorak banyak langkah mencapai tahap pemikiran yang matang serta tinggalkan banyak pantang-larang serta sikap kebutaan dan ketakutan hasil daripada tamadun primitif budaya-budaya yang lalu. Malangnya, kerana nas al-Quran disanjung tinggi secara membuta dan tanpa disoal-siasat, maka terdapatlah banyak perkara di dalamnya yang ketinggalan zaman, amat pelik dan tidak tepat jika dibandingkan dengan kebenaran.

Sebagai permulaan, saya akan mengambil contoh daripada budaya Hindu. Menurut tradisi mereka, suatu hari, dewa Siva telah meninggalkan isterinya di rumahnya, isterinya pula telah mengambil kulit sendiri dan menjadikan seorang anak daripada kulit itu. Anaknya merupakan pelindung baginya dan juga rumahnya. Apabila Siva kembali ke rumahnya, anak itu telah dibunuhnya kerana dia telah menghalang Siva daripada memasuki rumahnya sendiri. Jadi, isteri Siva pun menjadi amat marah, dan Siva telah keluar dan memancung kepala seekor gajah dan mencantumkannya dengan tubuh anak yang telah dibunuhnya itu. Itulah sebabnya kenapa dewa Hindu Ganesh mempunyai tubuh seorang manusia tetapi berkepala gajah!

Adakah mana-mana orang Muslim yang mempercayai cerita ini ? Tentu Tidak! Ini adalah satu mitos, satu cerita dongeng yang tidak masuk akal dan tidak benar. Mitos ini telah direka oleh suatu budaya primitif. Jika amat mudah untuk menanggap mitos ini sebagai satu dongeng, umat Islam sendiri amatlah malang kerana mereka membuta kepada dongeng-dongeng di dalam nas Kitab Suci mereka sendiri. Marilah kita melihat beberapa contoh-contoh kesilapan-kesilapan Sains dan kesilapan fakta-fakta yang terdapat di dalam Al-Quran.

3 ] Cerita Pertuturan yang Sempurna Hazrat Isa Almasih semasa Baginda Seorang Bayi

Dalam Surah 19 ayat 29 -33, Al-Quran memberitahu bahawa Isa sebagai seorang bayi telah berbicara dengan sempurna dengan ibunya Maryam semasa dalam buaian. Kita semua tahu bahawa peristiwa ini tidak terjadi - menurut catatan dan rekod dalam Kitab Injil. Sebaliknya, seorang kanak-kanak seperti Hazrat Isa terlebih dahulu telah belajar bertutur dan berucap dengan betul, sebelum baginda boleh berbicara apa-apa dengan ibu-bapanya. Sebaliknya, catatan Al-Quran itu diambil daripada satu lagenda, satu mitos yang telah diterima oleh nabi Muhammad lalu diletakkannya ke dalam Al-Quran.

Lain-lain Kepelikan Sains di dalam al-Quran dan Hadith

4 ] Pokok dan Batu yang Bercakap

Hadith Sahih Muslim, Kitab 40, Nombor 6985:

Abu Hurairah telah Melapurkan :

Rasulullah (saw) berkata : 'Hari Kiamat tidak akan tiba sehingga para Muslim berperang dengan umat Yahudi. Umat Muslim akan membunuh orang-orang Yahudi sehingga mereka akan menyembunyikan diri disebalik batu atau pokok. Maka batu atau pokok itu akan berkata-kata : "Hai Muslim atau hamba Allah, ada seorang Yahudi disebalik saya. Marilah dan bunuh dia." Tetapi Pokok Gharqad tidak akan berkata apa-apa, kerana ia adalah pokok bangsa Yahudi.'

Seorang yang berfikiran waras dengan mudah dapat mengenepikan Hadith ini sebagai karut! Jelaslah ia miliki banyak kesilapan. Mula-mula, cerita pokok dan batu yang bercakap-cakap berpunca daripada sumber cerita dongeng dan mitos. Bagi sepohon pokok atau seketul batu untuk berbicara atau cakap, ia memerlukan otak, paru-paru, kotak suara dan lidah; disamping pemahaman Bahasa yang dituturkannya ! Lebih teruk lagi kekarutannya ialah : sepohon pokok yang bernama 'Gharqad' yang akan memihak kepada umat Yahudi !

5 ] Awan yang Bercakap

Tidak mencukupi dengan ide-ide janggal seperti pepohon dan batu-batan bercakap, al-Quran juga mengajari tentang awan yang bercakap. "Allah berkata kepada langit dan bumi : Datanglah kamu berdua, baik dengan patuh atau dengan terpaksa. Sahut keduanya, 'kami datang dengan patuh'." Surah 41 ayat 11. Ramai pembaca-pembaca tidak mengindahkan ayat ini, tetapi apabila kita mengkajikanya lebih lanjut, ia menimbulkan banyak lagi soalan yang sukar dijawab. Seperti: Bilakah wap air itu memiliki kesedaran? Adakah molikul air itu benda yang hidup? Dengan dua atom hidrojen dan satu atom oksigen; di manakah letaknya otaknya dan mana pula mulutnya ?

Cerita tentang benda-benda yang tidak hidup, tetapi beraksi seolah-olah organisma hidup, banyak terdapat dalam al-Quran. Ada cerita gunung-ganang yang takut (surah 33:72). Ketakutan, suatu emosi yang terhasil daripada reaksi kimia di dalam otak. Apakah Gunung-ganang, dicipta daripada batu, pasir dan debu mempunyai otak dimana reaksi-reaksi kimia ini berlaku ?

6 ] Tempat Matahari Terbenam "di Bumi"

Al-Quran dengan kata-kata yang jelas menyatakan bahawa seorang hamba Tuhan telah melihat Matahari terbenam ke dalam suatu 'mata air yang berlumpur hitam' dan di situ pula dia terjumpa dengan sekumpulan manusia. Ayatnya seperti berikut:

"Sehingga, apabila dia sampai di tempat terbenam Matahari, didapatinya matahari itu terbenam dalam mata air yang berlumpur hitam. Di sana didapatinya satu kaum. Kami berkata : Hai, Zulkarnain, adakalanya engkau siksa (kaum yang kafir itu) atau engkau perlihatkan kepada mereka kebaikan..."

Surah al-Kahfi 18 ayat 86

Adakah Matahari itu sebenarnya terbenam kedalam sebuah mata air yang berlumpur hitam? Menurut nas al-Quran di atas, begitulah hakikatnya.

Ini merupakan satu kesilapan sains dan kekarutan yang besar dalam al-Quran. Seorang manusia berjalan-jalan di bumi sehingga terjumpa dengan tempatnya Matahari terbenam-sebuah mata air yang berlumpur ! Menurut Sains serta ilmiah moden, Bumi yang berputar mengelilingi Matahari. Nas Quran di atas pula mengajar pertentangannya, bahawa matahari yang berputar, sehingga ia terbenam di Bumi! Jikalau Matahari bersentuhan dengan muka bumi ini, segala-galanya di bumi akan hangus terbakar! Juga, semua kehidupan yang ada akan mati serta-merta. Inilah satu lagi contoh jelas di mana terdapat ajaran-ajaran di dalam al-Quran yang tidak benar sama sekali dan tidak memihak kepada kebenaran.

7 ] Jin adalah Pemberita-pemberita Maklumat dari Syurga ! Dan Bintang-bintang boleh melempari mereka...

Satu lagi kepelikan ialah makhluk dalam Quran yang disebut sebagai jin. Umat Islam percaya bahawa jin-jin ini berdiri di atas bahu masing-masing sehingga mencapai menjangkau Syurga. Dari sana, mereka dapat mendengari perbincangan yang sedang diadakan. Ada Hadis yang dikisahkan oleh Aisha (Sahih Bukhari Jilid 9, Kitab 93, Nombor 650) yang mengatakan para dukun dan bomoh menerima sebahagian maklumat mereka dari Jin yang secara sembunyi-sembunyi mendapatkan maklumat mereka dengan memasang telinga mereka di ambang Syurga!

Surah 37 ay.6-8 berkata :
"Sesungguhnya Kami menghiasi langit yang hampir kedunia dengan perhiasan bintang-bintang. Dan untuk memeliharakan daripada tiap-tiap syetan yang durhaka. Mereka tidak dapat mendengar ke alam yang Mahatinggi, dan mereka dilempari dari tiap-tiap penjuru.."

Quran juga mengajari bahawa bintang-bintang diciptakan untuk melempari syetan-syetan supaya mereka tidak dapat mendengar apa yang dibincangkan di syurga. (Surah 67/5).

Pertamanya, jika Jin boleh menjangkau syurgawi dengan berdiri di atas bahu jin-jin lain, ertinya Syurga itu adalah pada jarak yang tetap dari Bumi. Jika ini benar, pada suatu hari nanti kita boleh terbang ke Syurga dengan menduduki pesawat space shuttle, atau melihatkannya melalui teropong teleskop! Lebih teruk lagi adalah kekarutan yang diajari, bahawa bintang dan tahi bintang boleh dijadikan lembing-lembing untuk melempari jin-jin itu! Pada hakikatnya, bintang-bintang tidak boleh bergerak, tetapi orang-orang Arab pada abad ke-7 tahun Masehi buta sains dan juga buta astronomi, dalam kejahilan mereka telah kelirukan tahi bintang dengan bintang-bintang. Penulis-penulis al-Quran dan Hadis telah mengelirukan 'tahi bintang' dengan bintang, dan mempelopori ajaran salah itu dalam Surah 37, 67 dsb, walhal mereka adalah dua hakikat yang berlainan.

8 ] Manusia Dapat Memahami Bahasa-bahasa Serangga dan Binatang-binatang

Menurut Quran, seorang manusia telah dapat memahami bahasa binatang-binatang. Kata surah 27/18-19 :

"Sehingga apabila mereka sampai kelembah semut, lalu berkata raja semut: 'Hai sekalian semut, masuklah kamu kedalam rumahmu, supaya kamu tidak dihancurkan oleh Sulaiman dan tenteranya'...Lalu Sulaiman tersenyum serta tertawa, kerana mendengarkan perkataannya ..."

Walaupun pakar-pakar Zooloji telah berusaha mencari kaedah-kaedah serta cara berkomunikasi dengan beruk dan ungka, tidak ada mana-mana manusia yang telah dapat memahami "bahasa" spesies makhluk lain selain daripada spesies manusia. Kebolehan untuk berbicara seperti seorang manusia dicapai oleh pembentukan otak yang unggul dengan corak pemikirannya yang kompleks. Corak pemikiran kompleks ini tidak dimiliki oleh kebanyakan haiwan-haiwan yang lain. Jadi, untuk mengajar bahawa manusia dapat memahami "percakapan makhluk/haiwan spesies lain" adalah amat tidak masuk akal sekali!

Lebih teruk lagi kekarutan yang dianjurkan oleh Qu'ran bila ia kata manusia ini boleh memahami 'bahasa semut'! Adalah satu hakikat saintifik bahawa semut tidak mempunyai corak percakapan. Mereka berkomunikasi dengan mengesan jejak-jejak kimia, serta cara-cara penghiduan dan pembauan atau penyentuhan yang lain. Jadi semut sebenarnya berkomunikasi melalui penghiduan dan BUKAN gelombang-gelombang bunyi. Di gurun yang gersang tanah Arab pada abad ke-7 Tahun Masehi, kejahilan ini telah menyebabkan ajaran janggal yang tidak masuk akal diatas! Justru itu, kejahilan mengenai dunia haiwan ini juga membuktikan gubahan teks Kitab ini di tangan manusia sebenarnya, dan sekaligus memustahilkan teori sumber ilahi bagi Kitab tersebut. Tuhan Allah, yang Maha mengetahui, sudah tentu tidak akan melakukan kesilapan fakta-fakta seperti di atas ini.

9 ] Bulan dan Bintang adalah Lampu-lampu dan Pelita

Qu'ran menyebutkan bahwa Allah telah menciptakan langit bertingkat-tingkat atau berlapis-lapis. Dia menciptakan tujuh langit, dan menghiasi langit yang terendah dengan pelita (Surah 67:3-5) dan memperindahnya dengan perhiasan bintang-bintang (Surah 37:6). Qur'an juga mengatakan bahwa bulan berada di dalam ketujuh langit ini (Surah 71:15-16). Jika bintang-bintang (lampu-lampu) berada di langit yang terendah, mereka adalah lebih dekat ke bumi berbanding dengan bulan, atau sekurang-kurangnya memiliki jarak yang sama terhadap bumi sebagaimana bulan. Kedua-duanya hujah ini secara ilmiah adalah salah dan tidak benar sama sekali. Adalah suatu kenyataan yang sudah diketahui ilmu Sains bahwa bintang-bintang berada di jarak lebih jauh lagi daripada Bumi, jika berbanding dengan jarak bulan dari Bumi.

10 ] Binatang Seperti Monyet Islam Harus Direjam Seperti Manusia

Hadith berikut ini berbicara tentang para monyet yang kononnya adalah Muslim:

Hadith Sahih Bukhari Jilid 5, Kitab 58, Nombor 188:
Disampaikan oleh 'Amr bin Maimun:

"Pada zaman jahiliyah sebelum Islam saya menyaksikan seekor monyet betina dikelilingi oleh sejumlah monyet-monyet lain. Mereka semua melemparinya dengan batu, kerana monyet betina itu telah melakukan perzinahan. Saya pun, ikut melempari batu bersama mereka."

Ini adalah syariat dalam Islam bahwa wanita yang melakukan perzinahan mestilah direjam (dilempari batu). Menurut Hadis Sahih Bukhari di atas para monyet juga dikenai hukum ini. Hukum-hukum syariah apa lagi yang wajib diikuti oleh para monyet? Apakah mereka juga diwajibkan untuk melakukan ziarah ke Mekah? Apakah mereka diwajibkan membaca Qu'ran? Apa yang merupakan perzinahan dalam dunia monyet? Sebenarnya, ini hanyalah cerita dongeng semata-mata. Ia mirip dengan cerita yang terdapat dalam Ramayana, suatu syair dan epik kepahlawanan Hindu kuno, yang berkisah tentang monyet Hanuman, dan bangsanya, bertarung untuk menguasai kerajaan monyet.

11 ] Kebolehan Wanita dan Anjing Untuk Membatalkan Solat

Terdapat Hadith Sahih Bukhari - Jilid 1, Kitab 9, Nombor 490 menyatakan bahawa Jika seorang wanita atau pun seekor anjing berlalu di depan kamu semasa kamu menjalankan doa dan solat anda, doa-doa itu tidak akan sampai ke Syurga! Implikasi Hadis ini berbau dengan chauvinisma terhadap wanita dan binatang. Lebih-lebih lagi, aspek saintifiknya juga cukup janggal dan amat mencurigakan serta tidak benar. Apakah dalam kuasa Wanita atau haiwan seperti Anjing yang boleh membatalkan doa ?? Adakah doa para Muslim dibawa oleh sejenis gelombang sonik yang boleh diganggu dan dibatalkan oleh wanita DAN anjing khususnya ?? Amat jelaslah tiada bukti saintifik langsung bagi mitos dan kekarutan hadith ini! Tidaklah heran, kerana terdapat banyak rujukan hadith lain yang menyatakan anjing itu 'jahat' dan harus dibunuh. HSB jilid 4, kitab 54 bernombor 540 berkata "Rasulullah perintahkan supaya anjing-anjing itu harus dibunuh."

12 ] Arahan-arahan yang Tidak Seimbang bagi Binatang-binatang

Apabila sampai kepada pembunuhan binatang, berlaku hukum-hukum yang macam-macam bagi jenis-jenis haiwan yang berbeda. Anjing harus dibunuh serta-merta, tetapi seekor ular diberikan peringatan kali pertama secara lisan jika datang ke rumah kamu. Jika ular itu datang untuk kedua kalinya, maka bunuhnya(Sunan Abu Dawud Kitab 41,Nombor 5240)! Terdapat hal yang menarik berkenaan dengan Hadith ini. Hari ini, melalui ilmu Sains kita mengetahui HAKIKAT bahwa seekor ular tidak dapat mendengar. Adalah cukup buruk dan janggal untuk menganggap bahwa binatang apapun akan memahami bahasa lisan manusia, tapi menganggap bahwa seekor binatang yang pekak, seperti ULAR akan memahami, adalah tidak masuk akal serta amat karut sekali. Sama saja dengan menulis pesan kepada seekor kelawar, dan meninggalkannya di pintu rumah sehingga si kelawar akan membacakannya kemudian.





13 ] Air Tidak Dapat dicemari oleh Apa-apa Kekotoran

Hadith berikut ini menunjukkan amalan-amalan kebersihan yang buruk Nabi Muhammad dan pengikut-pengikutnya:

Sunan Abu Dawud Kitab 1, Nombor 0067:
Dilapurkankan oleh Abu Sa'id al-Khudri:

"Saya mendengar bahwa orang bertanya Nabi Allah (saw): 'Air diambilkan untukmu dari perigi Buda'ah. Itu adalah salah satu perigi dimana mayat anjing, kain pembalut haid wanita dan najis manusia dibuang. Nabi Allah (saw) menjawab: Sesungguhnya air adalah murni dan tidak dicemar oleh apa-apa pun."

Persoalan di sini bukan sahaja kesihatan, namun lebih kepada kurangnya pemahaman ilmiah dan sains kesihatan yang sebenar. Jelas bahawa saranan Islam diatas adalah jahil dan buta tentang hakikat bakteria, virus, dan kuman-kuman lain yang hidup dalam air. Kekotoran serta najis tubuh badan adalah penyebab utama air menjadi tercemar Escherichia coli (E. coli), bakteria yang biasanya terdapat dalam usus besar (kolon) yang boleh membunuh manusia bila termakan. Air yang tercemar mayat anjing atau pun cairan haid juga memudaratkan sama bahayanya.

Kesimpulan

Dalam zaman sains dan teknoloji yang sudah maju hari ini, umat Islam sedang terdesak mencari alasan-alasan menutupi kesilapan-kesilapan dan kejanggalan-kejanggalan saintifik jelas seperti yang terdapat di dalam al-Quran dan Hadis di atas. Para Muslimin cuba menyebutkan mujizat-mujizat ilmiah yang dinyatakan tanpa bukti di dalam Qur'an dan Hadis untuk mencuba buktikan dasar keilahian al-Qu'ran mereka. Dalam kajian singkat mengenai "ilmu Sains" Islam ini, pernyataan-pernyataan ini dengan jelas telah ditolak.Al-Qu'ran sendiri menyangkal sumber keilahiannya jika dapat dijumpai di dalamnya hanya satu perkara yang tidak benar, perselisihan atau kesilapan - Surah 4/82 :

"Tidakkah mereka memperhatikan al-Qu'ran? Kalau sekiranya, ia dari sisi lain Allah, nescaya mereka peroleh di dalamnya perselisihan yang banyak."

Dari atas, sudah dihurai sekurang-kurangnya tiga-belas kesilapan. Lapan kesilapan daripada al-Quran dan lima daripada Hadith. Lapan daripada al-Quran itu termasuk juga perselisihan dengan ayat-ayat Quran sendiri. Ya, kami sudah memperhatikan dan mengkaji al-Qu'ran dengan berhati-hati, tetapi kami juga telah temui perselisihan diantara nas-nasnya sendiri. Bukan itu saja, malah Quran juga ada perselisihan ketara dengan fakta-fakta sains. Juga terdapat perselisihan nyata diantara al-Quran dengan Sejarah, dan juga perselisihannya dengan kebenaran secara amnya. Jelas tidak ada kekuatan ajaib atau ilahi yang memberikan nabi Muhammad pengetahuan 'ilmu saintifik'. Malah, maklumat yang ditonjol-tonjolkan sebagai saintifik itu sudah terbukti sebagai sangat jahil, buta sejarah dan buta sains serta tidak memihak kepada kebenaran sama sekali! Sementara kaum Muslim mendebat bahwa pengetahuan ilmiah yang sudah maju dalam Qur'an itu adalah merupakan tanda dari keilahian asal mereka, pemikir-pemikir yang waras serta pakar-pakar sains dan tokoh-tokoh lain mendapati bahwa kesilapan-kesilapan fakta, perselisihan serta kekeliruan ilmiah yang banyak dan nyata itu menunjukkan kepada asalnya yang sesungguhnya daripada tangan dan kata-kata manusia sahaja tetapi mustahil daripada Tuhan.

[Sebahagian Makalah ini diterjemahkan dari rencana seorang bekas Muslim, Denis Giron, dengan kebenarannya.]
walet
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 5960
Images: 16
Joined: Wed Feb 11, 2009 4:52 am

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby yin » Tue Jul 07, 2009 4:46 pm

yg pencipta tu auloh apa auloh & muhamad? 'Kami' tu jamak.
yin
Pandangan Pertama
Pandangan Pertama
 
Posts: 42
Joined: Mon Jul 06, 2009 1:27 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby a_man » Wed Jul 08, 2009 12:32 pm

yin wrote:yg pencipta tu auloh apa auloh & muhamad? 'Kami' tu jamak.

viewtopic.php?f=75&t=2940
viewtopic.php?f=75&t=33651
User avatar
a_man
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 4319
Joined: Mon Sep 01, 2008 5:12 pm
Location: http://code.google.com/p/a-manffi/downloads/list

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby SUAMI MURTAD » Wed Jul 08, 2009 1:11 pm

yin wrote:yg pencipta tu auloh apa auloh & muhamad? 'Kami' tu jamak.


menurut saya, kami dalam Quran adalah auloh, muhammad dan para jin.
User avatar
SUAMI MURTAD
Mulai Suka
Mulai Suka
 
Posts: 441
Joined: Thu Apr 16, 2009 2:43 am

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby yin » Wed Jul 08, 2009 4:05 pm

menurut saya, kami dalam Quran adalah auloh, muhammad dan para jin.


terus yg menciptakan auloh, mohhammaadde n jean tu siapa dong....?
yin
Pandangan Pertama
Pandangan Pertama
 
Posts: 42
Joined: Mon Jul 06, 2009 1:27 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby MaNuSiA_bLeGuG » Wed Jul 08, 2009 11:17 pm

yin wrote:
terus yg menciptakan auloh, mohhammaadde n jean tu siapa dong....?



kalo yang menciptakan alloh dan muhammad gw nda tau, tapi kalo yg menciptakan jean si, namnya LEVI :rofl:
User avatar
MaNuSiA_bLeGuG
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 4425
Images: 13
Joined: Wed Mar 05, 2008 2:08 am
Location: Enies Lobby

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby 4urfreedom » Sun Jul 19, 2009 1:13 am

yin wrote:terus yg menciptakan auloh, mohhammaadde n jean tu siapa dong....?


Gue coba jelasin perhatikan baik2 ya. Yang menciptakan auloh tuh muhammad, yang menciptakan muhammad tuh auloh dan yang menciptakan jean..jin tuh auloh juga jadi di islam ya muter2 gitu antara ketiga oknum bila kurang tambahin jibril. Sekarang ngerti kagak ??? :supz:
4urfreedom
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 624
Joined: Thu Mar 05, 2009 8:52 am

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby SUAMI MURTAD » Sun Jul 19, 2009 9:25 am

Kesimpulan :

Dengan metode & dari sudut pandang manapun.... terdapat KORELASI NEGATIF antara ISLAM dengan Ilmu SAINS.

Ilmu sains mendorong kemajuan.... SEDANGKAN SEBALIKNYA.... Islam mendorong kemunduran umat manusia.
User avatar
SUAMI MURTAD
Mulai Suka
Mulai Suka
 
Posts: 441
Joined: Thu Apr 16, 2009 2:43 am

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby strev » Wed Jul 22, 2009 10:02 pm

woi..
baca sejarah donk... siapa yang menggal kepala galileo karena bilang bumi datar?
simpel aja dech, kalo agama loe benar, jesus itu tuhan, dia makan dan minum, berarti beol juga donk.. gimana tuh kalo tuhan beol, apalagi kalo beolnya keras ampe ngejan gitu.. kebayang ga? pernah dipikirin ga?
strev
Pandangan Pertama
Pandangan Pertama
 
Posts: 28
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:39 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby SUAMI MURTAD » Thu Jul 23, 2009 6:07 am

strev wrote:woi..
baca sejarah donk... dst...dst


Woi....Sebaiknya ente yang baca-baca dulu artikel di FFI ini sebelum buat tuduhan.
Pelajari dulu klaim dari Islam yang mengaku-aku dan gembar-gembor sebagai pelopor ilmu pengetahuan.


Jangan gembar-gembor...., jangan sombong, jangan arogan...., jangan nipu......
Kami khawatir nanti banyak yang 'terpesona' oleh bualan palsu dan tertipu. Ungkapkan saja sesuai kenyataan.

Maka kami (termasuk semua orang yang memang non-Islam) pasti diam.
User avatar
SUAMI MURTAD
Mulai Suka
Mulai Suka
 
Posts: 441
Joined: Thu Apr 16, 2009 2:43 am

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby strev » Thu Jul 23, 2009 10:08 am

ampe kiamat pun kalian tidak akan diam.. udah tertulis kok di dlm qur'an, bahkan soal2 yang kalian olok2an ini jg sudah dibilang dlm qur'an... maaf ya kalo ada kata2 yang tidak berkenan, bukan maksud saya arogan ato sombong ato bla 2, cm semua topik disini aneh, entar mungkin ada topik baru lagi bilang kalo berjalan itu bukan pake kaki tapi pake otot dan sendi2 :-"
udah ya.. ga seru lagi deh dengan jawaban ngelantur..
strev
Pandangan Pertama
Pandangan Pertama
 
Posts: 28
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:39 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby kutukupret » Fri Jul 24, 2009 2:04 pm

strev wrote:ampe kiamat pun kalian tidak akan diam.. udah tertulis kok di dlm qur'an, bahkan soal2 yang kalian olok2an ini jg sudah dibilang dlm qur'an... maaf ya kalo ada kata2 yang tidak berkenan, bukan maksud saya arogan ato sombong ato bla 2, cm semua topik disini aneh, entar mungkin ada topik baru lagi bilang kalo berjalan itu bukan pake kaki tapi pake otot dan sendi2 :-"
udah ya.. ga seru lagi deh dengan jawaban ngelantur..


Lha, yang aneh dan aya2 wae juga Quran :green:
Dalam quran menyebutkan kalau bumi tidak Lonjong dan tidak bulat, melainkan Datar.

sudah terlihat apa yang aneh ?
silahkan check Quran anda, benar apa tidak :lol:
User avatar
kutukupret
Kecanduan
Kecanduan
 
Posts: 6400
Joined: Mon Dec 17, 2007 6:31 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby cikoko » Wed Aug 05, 2009 9:57 pm

Koreksi lg ya pir.!!
SAYA MEMPERJELAS AYAT2 YG KALIAN(KAFIR) PUNTUNGIN DAN KALIAN TAMBAH TAMBAH..!!

======>QS 50:38"Sesungguhnya telah Kami ciptakan ruang angkasa dan bumi dalam enam hari(6 tahap) dan Kami tidak merasa lelah"


======>QS 70:4"Para malaikat dan Jibril naik(menghadap) kepada Allah dalam satu hari yg kadarnya(kalau dijalani manusia)adalah lima puluh ribu tahun". <=> 50rb tahun perjalanan(untuk manusia) perbandingan dgn 1 hari perjalanan oleh malaikat dan jibril.


======>QS 32:5 "DIA mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian disampaikan kepada-Nya dalam satu hari yg lamanya seribu tahun menurut perhitunganmu".

QS 22:47"mereka meminta kepadamu supaya azab itu disegerakan. Dan Allah tidak akan memungkiri janji Nya(untuk mengazab mereka). Sesungguhnya sehari pada perhitungan Tuhanmu adalah(ibarat) seribu tahun menurut perhitunganmu".

<=>QS 32:5 dan QS 22:47 sehari perhitungan Tuhan = seribu tahun perhitungan manusia



======>QS 2:116"Mereka berkata. Allah mempunyai"Anak". Mahasuci Allah dari yg demikian. Bahkan seluruh isi ruang angkasa dan bumi kepunyaan Allah. Semua tunduk kepada Nya.

QS 2:117"(DIA) yg menciptakan ruang angkasa dan bumi. Dan apabila Dia hendak menciptakan sesuatu, Dia hanya berkata,"Jadilah". Lantas jadilah ia.

<=>sesuatu = dikhususkan bukan untuk bumi tapi ksusus kepada "anak" lihat ayat sebelumnya=>QS 2:116

======>QS 23:13"Kemudian Kami ciptakan saripati itu(menjadi) mani (yg tinggal) dalam tempat yg kokoh(rahim)

QS 23:14"kemudian air mani itu Kami ciptakan menjadi segumpal darah, lalu menjadi segumpal daging dan (pada) segumpal daging itu Kami ciptakan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu Kami tutup dengan daging. Kemudian Kami ciptakan ia berbentuk yg lain (manusia yg sempurna). Maka Maha Suci Allah, Pencipta Yg Paling Ulung.
<=>sudah jelas

===>QS 86:5" Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia diciptakan?"
QS 86:6"Ia diciptakan dari air yg terpancar"
QS 86:7"yg keluar dari tulang sulbi laki-laki dan tulang dada perempuan".<=>( tulang sulbi) view >> eramuslim.com/syariah/quran-sunnah/coccyx-tulang-sulbi-tungging.htm


======>QS 29:30"(Lalu bayi itu yg bernama Isa)berkata"Sesungguhnya aku ini Hamba Allah. Dia memberikan kepadaku Al Kitab(injil) dan Dia mengangkat aku menjadi Nabi.
QS 29:31"Dan aku diberkati-Nya dimana saja aku berada dan Dia memerintahkan aku(mendirikan) shalat dan(membayarkan)zakat selama aku masih hidup;
QS 29:32"dan berbakti kepada ibuku dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong pendurhaka".

======>QS 41:9"Katakanlah (hai Muhammad), "Pantaskah kamu menyangkal Menciptakan bumi dalam dua hari(2 tahap) dan kamu adakan sekutu-sekutu-Nya? Itulah Tuhan alam semesta.

QS 41:10"Dan Dia menciptakan gunung-gunung(yg mengokohkan bumi) diberi-Nya keberkatan di bumi itu dan ditentukan-Nya makanan penghuninya dalam empat hari(4tahap).(demikianlah penjelasan) bagi org org yg bertanya.

QS 41:11"Maka Dia meneruskan menciptakan ruang angkasa dan ruang angkasa itu masih merupakan asap, lalu diperintahkan-Nya kepadanya dan kepada bumi,"datanglah kamu keduanya mematuhi perintah-Ku dengan suka hati atau karena terpaksa" Maka keduanya pun menjawab,"Kami datang dengan suka hati."

QS 41:12"Maka Dia menciptakan tujuh ruang angkasa dalam dua hari(dua tahap). Dan diwahyukan(tentukan) bagi tiap-tiap ruang angkasa itu keadaannya. Dan Kami hiasi ruang angkasa yg dekat dengan bintang-bintang yg cemerlang dan Kami jaga (atur) dengan rapi. Demikianlah ketentuan Yang Maha PERKASA lagi Maha Mengetahui.


QS 33:72" sesungguhnya Kami telah menawarkan amanah kepada ruang angkasa, bumi dan gunung-gunung, maka semua itu enggan memikulnya dan khawatir akan menghianatinya. Dan manusialah yg (menyanggupi) memikul amanah itu. Sesungguhnya manusia itu zalim dan ****.

(amanah yg dimaksud ialah Agama, suruhan, larangan dan segala yg tercakup dlm pgertian agama itu.. Menawarkan, memikulkan atau mengemukakan yg terkandung dlm arti perkataan" 'aradna" maksudnya ilalah: dijadikan Tuhan atau dipersiapkan Tuhan. Jadi artinya, Tuhan tidak menjadikan/mempersiapkan ruang angkasa, bumi dan gunung untuk memikul amanah tsbt. Yg dijadikan atau dipersiapkan Tuhan untuk itu ialah manusia. Manusia ada dorongan berbuat baik dan tarikan melakukan kjahatan dlm jiwanya. Dgn memikul amanah itu akan ada munafik ,musrik, dan beriman. Amalnya itulah yg menyebabkan pahala atau dosa manusia, surga yg akan dinikmatinya atw neraka tmpt ia berada.)<tafsir al maraqi juzuk 8 hal.46).



======>QS 18:86" Hingga apabila dia(zulkarnain) sampai ketempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam ke dalam laut(yg seperti berlumpur) hitam(yaitu atlantik). Disana ia bertemu dgn satu umat(yg msh primitif). Kami ilhamkan"Hai zulkarnain! kamu boleh menyiksa mereka(jika mereka tidak mau beriman) atau engkau boleh berbuat kebaikan kepada mereka(dengan mendidiknya beragama)". <=> (seperti terbenam dilaut yg seperti berlumpur bukan terbenam ke mata air yg berlumpur hitam)


======>QS 37:4" Sesungguhnya Tuhanmu adalah Tunggal".

QS 37:5" Tuhan ruang angkasa dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya".

QS 37:6" Sesungguhnya Kami telah menghias ruang angkasa yang terdekat dengan bintang-bintang".

QS 37:7"Dan(kami pelihara ruang angkasa itu) dari gangguan syaitan yg durhaka".


QS 37:8" (syaitan-syaitan itu) tidak dapat mendengar ke alam yg lebih tinggi. Dan mereka dilempari dari setiap penjuru.

QS 37:9"untuk mengusirnya. Dan untuk mereka azab yg kekal.

====>sambung
User avatar
cikoko
Mulai Suka
Mulai Suka
 
Posts: 223
Joined: Sat Aug 01, 2009 8:03 pm
Location: pribumi

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby cikoko » Wed Aug 05, 2009 10:05 pm

======> QS 27:18" Hingga ketika mereka telah sampai kelembah semut, berteriaklah seekor semut,"hai semut-semut! Masuklah kedalam sarangmu, agar kamu jangan diinjak oleh Sulaiman dan balatentaranya, sedang mereka tidak menyadari."

======> QS 27:19" Sulaiman tertawa senyum(mendengar) ucapan semut itu seraya ia berdoa," Wahai Tuhanku ! Berilah aku ilham untuk mensyukuri nikmat-Mu yg telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua org ibu bapakku. Dan(beri pulalah aku ilham untuk) beramal saleh yg Engkau ridhai. Dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba Engkau yg saleh".
<=> anda bilang tidak masuk akal Sulaiman bisa berbahasa semut dengan logika anda? Mestinya anda cari logika ttg roh/jiwa anda sendiri dulu, atau anda tidak percaya anda memiliki jiwa?

======> QS 67:3" Yg telah menciptakan tujuh ruang angkasa berlapis-lapis .Kamu tidak melihat ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yg tidak seimbang(harmonis). Maka lihatlah berulang-ulang! Apakah kamu lihat sesuatu yg janggal?

Qs 67:4" Kemudian pandanglah lagi, niscaya penglihatanmu akan membuktikan kepadamu bahwa tidak ada sesuatu yg cacat(kurang) dan penglihatanmu akan lelah(memandang)

QS 67:5" sesungguhnya Kami telah menghiasi ruang angkasa yg dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat pelempar(menyedihkan) syaitan(karena dgn bintang bintang itu manusia mendapat petunjuk) dan Kami sediakan bagi mereka (syaitan syaitan itu) neraka yg bernyala nyala.

QS 37:6" Sesungguhnya Kami telah menghias ruang angkasa yang terdekat dengan bintang-bintang".

<=>TIDAK ADA MENGATAKAN PELITA

======>QS 71:15"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah menciptakan tujuh ruang angkasa secara bertingkat-tingkat?

QS 71:15"Dan diciptakan-Nya dalam ruang angkasa itu bulan bercahaya(karena dapat cahaya dr matahari) dan matahari bersinar(memancarkan cahaya)
<=>SAMA SEKALI TIDAK ADA MENGATAKAN BULAN BERADA DIDALAM LANGIT KE7
===MAKA TERLIHATLAH BAHWA OTAK PARA KAFIR PENUH DENGAN TIPU DAYA DAN FITNAH===
==================================================================


" aku bersaksi bahwa tiada tuhan selain ALLAH dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah utusan Allah"

aku telah menyaksikan kebenaran quran bahwa kafir memang penuh tipu daya.
User avatar
cikoko
Mulai Suka
Mulai Suka
 
Posts: 223
Joined: Sat Aug 01, 2009 8:03 pm
Location: pribumi

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby Auwloh_Babi » Mon Nov 02, 2009 9:14 am

strev wrote:woi..
baca sejarah donk... siapa yang menggal kepala galileo karena bilang bumi datar?


Yang menggal galileo yah muhammad lu itu sukanya maen penggal2 aja. Gak heran nurun ke elu semua, ngomongnya penggal2 terus.
Galileo bukan mati dipenggal... dasar taplak!
LU YANG HARUSNYA BELAJAR SEJARAH!!!
Auwloh_Babi
Acuh Tak Acuh
Acuh Tak Acuh
 
Posts: 4
Joined: Tue Oct 27, 2009 8:32 am

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby kufirandproud » Mon Nov 02, 2009 11:07 am

cikoko wrote:======> QS 27:18" Hingga ketika mereka telah sampai kelembah semut, berteriaklah seekor semut,"hai semut-semut! Masuklah kedalam sarangmu, agar kamu jangan diinjak oleh Sulaiman dan balatentaranya, sedang mereka tidak menyadari."

======> QS 27:19" Sulaiman tertawa senyum(mendengar) ucapan semut itu seraya ia berdoa," Wahai Tuhanku ! Berilah aku ilham untuk mensyukuri nikmat-Mu yg telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua org ibu bapakku. Dan(beri pulalah aku ilham untuk) beramal saleh yg Engkau ridhai. Dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba Engkau yg saleh".
<=> anda bilang tidak masuk akal Sulaiman bisa berbahasa semut dengan logika anda? Mestinya anda cari logika ttg roh/jiwa anda sendiri dulu, atau anda tidak percaya anda memiliki jiwa?

======> QS 67:3" Yg telah menciptakan tujuh ruang angkasa berlapis-lapis .Kamu tidak melihat ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yg tidak seimbang(harmonis). Maka lihatlah berulang-ulang! Apakah kamu lihat sesuatu yg janggal?

Qs 67:4" Kemudian pandanglah lagi, niscaya penglihatanmu akan membuktikan kepadamu bahwa tidak ada sesuatu yg cacat(kurang) dan penglihatanmu akan lelah(memandang)

QS 67:5" sesungguhnya Kami telah menghiasi ruang angkasa yg dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat pelempar(menyedihkan) syaitan(karena dgn bintang bintang itu manusia mendapat petunjuk) dan Kami sediakan bagi mereka (syaitan syaitan itu) neraka yg bernyala nyala.

QS 37:6" Sesungguhnya Kami telah menghias ruang angkasa yang terdekat dengan bintang-bintang".

<=>TIDAK ADA MENGATAKAN PELITA

======>QS 71:15"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah menciptakan tujuh ruang angkasa secara bertingkat-tingkat?

QS 71:15"Dan diciptakan-Nya dalam ruang angkasa itu bulan bercahaya(karena dapat cahaya dr matahari) dan matahari bersinar(memancarkan cahaya)
<=>SAMA SEKALI TIDAK ADA MENGATAKAN BULAN BERADA DIDALAM LANGIT KE7
===MAKA TERLIHATLAH BAHWA OTAK PARA KAFIR PENUH DENGAN TIPU DAYA DAN FITNAH===
==================================================================


" aku bersaksi bahwa tiada tuhan selain ALLAH dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah utusan Allah"

aku telah menyaksikan kebenaran quran bahwa kafir memang penuh tipu daya.

yakin tuh ???? itu kan versi depag,coba baca versi linggisnya,dan kalo perlu yang asli bahasa arabnya sendiri(versi mesir 1924) buktikan kalo ke3 versi yg gua sebutin sama apa kaga
kufirandproud
Jatuh Hati
Jatuh Hati
 
Posts: 514
Joined: Tue May 26, 2009 1:41 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby IslamRRF » Thu Feb 04, 2010 11:02 pm

jangan langsung artiin penciptaan selama enam hari dengan bener bener enam hari dong!
saya mau sampein salah satu pendapat tentang ini,
enam hari bisa berarti enam fase, atau enam masa, enam urutan penciptaan!

Masa I (”Apakah kamu lebih sulit penciptaanya ataukah langit? Allah telah membinanya [27]): penciptaan langit pertama kali
Pada Masa I, alam semesta pertama kali terbentuk dari ledakan besar yang disebut ”big bang”, kira-kira 13,7 milyar tahun lalu. Bukti dari teori ini ialah adanya radiasi kosmik di langit yang berasal dari semua arah. Bigbang adalah awal penciptaan runag, waktu, dan materi. Mareti awal awal Hidrogen. Hidrogen menjadi bahan pembentuk bintang, dalam bahasa Al-Quran disebut dukhan. Awan hidrogen itu berkondensasi sambil berputar dan memadat. Ketika temperatur dukhan mencapai 20 juta derajat celcius, mulailah terjadi reaksi nuklir yang membentuk Helium. Reaksi nuklir inilah yang menjadi sumber energi bintang dengan mengikuti persamaan E=mc2, besarnya energi yang dipancarkan sebanding dengan selisih massa (m) Hidrogen dan Helium.

Selanjutnya, angin bintang menyembur dari kedua kutub bakal bintang itu (protostar), menyebar dan menghilangkan debu yang mengelilinginya. Sehingga, selimut gas yang tersisa berupa piringan, yang kemudian membentuk planet-planet. Awan Hidrogen dan bintang-bintang terbentuk dalam kumpulan besar yang disebut galaksi.

Di alam semesta galaksi sangta banyak membentuk struktur filamen (untaian) dan void (rongga). Jadi, alam semesta yang kita kenal sekarang bagaikan kapas, terdapat bagian yang kosong dan bagian yang terisi

Masa II (Dia meninggikan bangunannya lalu menyempurnakannya [28]): pengembangan dan penyempurnaan
Dalam ayat 28 di atas terdapat kata ”meninggikan bangunan” dan ”menyempurnakan”. Kata ”meninggikan bangunan” ditafsirkan dengan alam semesta yang mengembang, sehingga galaksi-galaksi saling menjauh dan langit terlihat makin tinggi. Ibaratnya sebuah roti kismis yang semakin mengembang, dengan kismis tersebut dianggap sebagai galaksi. Jika roti tersebut mengembang maka kismis tersebut pun akan semakin menjauh satu sama lain.

Mengembangnya alam semesta sebenarnya adalah kelanjutan big bang. Jadi, pada dasarnya big bang bukanlah ledakan dalam ruang (seperti meledaknya bom), melainkan proses pengembangan ruang alam semesta secara cepat.

Sedangkan kata ”menyempurnakan”, menunjukkan bahwa alam ini tidak serta merta terbentuk, melainkan dalam proses evolusi yang terus berlangsung. Kelahiran dan kematian bintang yang terus terjadi. Penyempurnaan alam terus berlangsung.

Masa III (Dia menjadikan malamnya gelap gulita, dan menjadikan siangnya terang benderang [29): pembentukan tata surya termasuk Bumi
Surat An-Nazi’ayat 29 menyebutkan bahwa Allah menjadikan malam yang gelap gulita dan siang yang terang benderang. Ayat tersebut dapat ditafsirkan sebagai penciptaan matahari sebagai sumber cahaya dan Bumi yang berotasi, sehingga terjadi siang dan malam. Pembentukan tata surya sama dengan proses pembentukan bintang umumnya, dari dukhan, walau sudah tidak murni Hidrogen lagi.

Masa IV (bumi sesudah itu dihamparkan-Nya [30]): Evolusi Bumi
Penghamparan yang disebutkan dalam ayat 30, dapat diartikan sebagai pembentukan superkontinen Pangaea di permukaan Bumi yang kemudian terpisah-pisah menjadi beberapa benua.

Masa III hingga Masa IV ini juga bersesuaian dengan Surat Fushshilat ayat 9 yang artinya, “Katakanlah: ‘Sesungguhnya patutkah kamu kafir kepada yang menciptakan bumi dalam dua masa dan kamu adakan sekutu-sekutu bagi-Nya?’ (Yang bersifat) demikian itu adalah Rabb semesta alam”.

Masa V (Ia memancarkan daripadanya mata airnya, dan (menumbuhkan) tumbuh-tumbuhannya [31]): pengiriman air ke Bumi melalui komet
Ayat ini menceritakan mulai adanya air di bumi dan makhluk hidup yang pertama adalah tumbuhan. Air di bumi, berdasarkan kajian astronomi tidak dihasilkan sendiri oleh bumi, tetapi berasal dari komet yang menumbuk Bumi. Hal ini dibuktikan dari rasio Deuterium dan Hidrogen pada air laut yang sama dengan rasio pada komet. Deuterium adalah unsur Hidrogen yang massanya lebih berat daripada Hidrogen pada umumnya.

Masa VI (Dan gunung-gunung dipancangkan-Nya dengan teguh [32] (semua itu) untuk kesenanganmu dan untuk binatang-binatang ternakmu [33]”): proses geologis serta lahirnya hewan dan manusia
Dalam ayat 32 di atas, disebutkan ”…gunung-gunung dipancangkan dengan teguh.” Artinya, gunung-gunung terbentuk setelah penciptaan daratan, pembentukan lautan air, dan munculnya tumbuhan pertama. Gunung-gunung terbentuk dari interaksi antar lempeng ketika superkontinen Pangaea mulai terpecah. Kemudian, setelah gunung mulai terbentuk, terciptalah hewan dan akhirnya manusia sebagaimana dalam suatu. Jadi, usia manusia relatif masih sangat muda dalam skala waktu geologi.

Jika diurutkan dari Masa III hingga Masa VI, maka empat masa tersebut dapat dikorelasikan dengan empat masa dalam Surat Fushshilat ayat 10 yang berbunyi, ”Dan dia menciptakan di bumi itu gunung-gunung yang kokoh di atasnya. Dia memberkahinya dan Dia menentukan padanya kadar makanan-makanan (penghuni)nya dalam empat masa. (Penjelasan itu sebagai jawaban) bagi orang-orang yang bertanya”.

nah tuh! jangan langsung diartiin sembarangan om! jangan stengah stengah kalo mau jadi mudasir!
IslamRRF
Pandangan Pertama
Pandangan Pertama
 
Posts: 14
Joined: Thu Feb 04, 2010 10:44 pm

Re: Kejanggalan Ilmu Sains Dalam Quran

Postby saia » Fri Feb 05, 2010 4:30 am

@cikoko

QS 50:38"Sesungguhnya telah Kami ciptakan ruang angkasa dan bumi dalam enam hari(6 tahap) dan Kami tidak merasa lelah"


======>QS 70:4"Para malaikat dan Jibril naik(menghadap) kepada Allah dalam satu hari yg kadarnya(kalau dijalani manusia)adalah lima puluh ribu tahun". <=> 50rb tahun perjalanan(untuk manusia) perbandingan dgn 1 hari perjalanan oleh malaikat dan jibril.


======>QS 32:5 "DIA mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian disampaikan kepada-Nya dalam satu hari yg lamanya seribu tahun menurut perhitunganmu".

QS 22:47"mereka meminta kepadamu supaya azab itu disegerakan. Dan Allah tidak akan memungkiri janji Nya(untuk mengazab mereka). Sesungguhnya sehari pada perhitungan Tuhanmu adalah(ibarat) seribu tahun menurut perhitunganmu".

<=>QS 32:5 dan QS 22:47 sehari perhitungan Tuhan = seribu tahun perhitungan manusia



======>QS 2:116"Mereka berkata. Allah mempunyai"Anak". Mahasuci Allah dari yg demikian. Bahkan seluruh isi ruang angkasa dan bumi kepunyaan Allah. Semua tunduk kepada Nya.

QS 2:117"(DIA) yg menciptakan ruang angkasa dan bumi. Dan apabila Dia hendak menciptakan sesuatu, Dia hanya berkata,"Jadilah". Lantas jadilah ia.

<=>sesuatu = dikhususkan bukan untuk bumi tapi ksusus kepada "anak" lihat ayat sebelumnya=>QS 2:116

======>QS 23:13"Kemudian Kami ciptakan saripati itu(menjadi) mani (yg tinggal) dalam tempat yg kokoh(rahim)

QS 23:14"kemudian air mani itu Kami ciptakan menjadi segumpal darah, lalu menjadi segumpal daging dan (pada) segumpal daging itu Kami ciptakan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu Kami tutup dengan daging. Kemudian Kami ciptakan ia berbentuk yg lain (manusia yg sempurna). Maka Maha Suci Allah, Pencipta Yg Paling Ulung.
<=>sudah jelas

===>QS 86:5" Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia diciptakan?"
QS 86:6"Ia diciptakan dari air yg terpancar"
QS 86:7"yg keluar dari tulang sulbi laki-laki dan tulang dada perempuan".<=>( tulang sulbi) view >> eramuslim.com/syariah/quran-sunnah/coccyx-tulang-sulbi-tungging.htm


======>QS 29:30"(Lalu bayi itu yg bernama Isa)berkata"Sesungguhnya aku ini Hamba Allah. Dia memberikan kepadaku Al Kitab(injil) dan Dia mengangkat aku menjadi Nabi.
QS 29:31"Dan aku diberkati-Nya dimana saja aku berada dan Dia memerintahkan aku(mendirikan) shalat dan(membayarkan)zakat selama aku masih hidup;
QS 29:32"dan berbakti kepada ibuku dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong pendurhaka".

======>QS 41:9"Katakanlah (hai Muhammad), "Pantaskah kamu menyangkal Menciptakan bumi dalam dua hari(2 tahap) dan kamu adakan sekutu-sekutu-Nya? Itulah Tuhan alam semesta.

QS 41:10"Dan Dia menciptakan gunung-gunung(yg mengokohkan bumi) diberi-Nya keberkatan di bumi itu dan ditentukan-Nya makanan penghuninya dalam empat hari(4tahap).(demikianlah penjelasan) bagi org org yg bertanya.

QS 41:11"Maka Dia meneruskan menciptakan ruang angkasa dan ruang angkasa itu masih merupakan asap, lalu diperintahkan-Nya kepadanya dan kepada bumi,"datanglah kamu keduanya mematuhi perintah-Ku dengan suka hati atau karena terpaksa" Maka keduanya pun menjawab,"Kami datang dengan suka hati."

QS 41:12"Maka Dia menciptakan tujuh ruang angkasa dalam dua hari(dua tahap). Dan diwahyukan(tentukan) bagi tiap-tiap ruang angkasa itu keadaannya. Dan Kami hiasi ruang angkasa yg dekat dengan bintang-bintang yg cemerlang dan Kami jaga (atur) dengan rapi. Demikianlah ketentuan Yang Maha PERKASA lagi Maha Mengetahui.


QS 33:72" sesungguhnya Kami telah menawarkan amanah kepada ruang angkasa, bumi dan gunung-gunung, maka semua itu enggan memikulnya dan khawatir akan menghianatinya. Dan manusialah yg (menyanggupi) memikul amanah itu. Sesungguhnya manusia itu zalim dan ****.

(amanah yg dimaksud ialah Agama, suruhan, larangan dan segala yg tercakup dlm pgertian agama itu.. Menawarkan, memikulkan atau mengemukakan yg terkandung dlm arti perkataan" 'aradna" maksudnya ilalah: dijadikan Tuhan atau dipersiapkan Tuhan. Jadi artinya, Tuhan tidak menjadikan/mempersiapkan ruang angkasa, bumi dan gunung untuk memikul amanah tsbt. Yg dijadikan atau dipersiapkan Tuhan untuk itu ialah manusia. Manusia ada dorongan berbuat baik dan tarikan melakukan kjahatan dlm jiwanya. Dgn memikul amanah itu akan ada munafik ,musrik, dan beriman. Amalnya itulah yg menyebabkan pahala atau dosa manusia, surga yg akan dinikmatinya atw neraka tmpt ia berada.)<tafsir al maraqi juzuk 8 hal.46).



======>QS 18:86" Hingga apabila dia(zulkarnain) sampai ketempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam ke dalam laut(yg seperti berlumpur) hitam(yaitu atlantik). Disana ia bertemu dgn satu umat(yg msh primitif). Kami ilhamkan"Hai zulkarnain! kamu boleh menyiksa mereka(jika mereka tidak mau beriman) atau engkau boleh berbuat kebaikan kepada mereka(dengan mendidiknya beragama)". <=> (seperti terbenam dilaut yg seperti berlumpur bukan terbenam ke mata air yg berlumpur hitam)


======>QS 37:4" Sesungguhnya Tuhanmu adalah Tunggal".

QS 37:5" Tuhan ruang angkasa dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya".

QS 37:6" Sesungguhnya Kami telah menghias ruang angkasa yang terdekat dengan bintang-bintang".

QS 37:7"Dan(kami pelihara ruang angkasa itu) dari gangguan syaitan yg durhaka".


QS 37:8" (syaitan-syaitan itu) tidak dapat mendengar ke alam yg lebih tinggi. Dan mereka dilempari dari setiap penjuru.

QS 37:9"untuk mengusirnya. Dan untuk mereka azab yg kekal.


QS 27:18" Hingga ketika mereka telah sampai kelembah semut, berteriaklah seekor semut,"hai semut-semut! Masuklah kedalam sarangmu, agar kamu jangan diinjak oleh Sulaiman dan balatentaranya, sedang mereka tidak menyadari."

======> QS 27:19" Sulaiman tertawa senyum(mendengar) ucapan semut itu seraya ia berdoa," Wahai Tuhanku ! Berilah aku ilham untuk mensyukuri nikmat-Mu yg telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua org ibu bapakku. Dan(beri pulalah aku ilham untuk) beramal saleh yg Engkau ridhai. Dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba Engkau yg saleh".
<=> anda bilang tidak masuk akal Sulaiman bisa berbahasa semut dengan logika anda? Mestinya anda cari logika ttg roh/jiwa anda sendiri dulu, atau anda tidak percaya anda memiliki jiwa?

======> QS 67:3" Yg telah menciptakan tujuh ruang angkasa berlapis-lapis .Kamu tidak melihat ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yg tidak seimbang(harmonis). Maka lihatlah berulang-ulang! Apakah kamu lihat sesuatu yg janggal?

Qs 67:4" Kemudian pandanglah lagi, niscaya penglihatanmu akan membuktikan kepadamu bahwa tidak ada sesuatu yg cacat(kurang) dan penglihatanmu akan lelah(memandang)

QS 67:5" sesungguhnya Kami telah menghiasi ruang angkasa yg dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat pelempar(menyedihkan) syaitan(karena dgn bintang bintang itu manusia mendapat petunjuk) dan Kami sediakan bagi mereka (syaitan syaitan itu) neraka yg bernyala nyala.

QS 37:6" Sesungguhnya Kami telah menghias ruang angkasa yang terdekat dengan bintang-bintang".

<=>TIDAK ADA MENGATAKAN PELITA

======>QS 71:15"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah menciptakan tujuh ruang angkasa secara bertingkat-tingkat?

QS 71:15"Dan diciptakan-Nya dalam ruang angkasa itu bulan bercahaya(karena dapat cahaya dr matahari) dan matahari bersinar(memancarkan cahaya)
<=>SAMA SEKALI TIDAK ADA MENGATAKAN BULAN BERADA DIDALAM LANGIT KE7
===MAKA TERLIHATLAH BAHWA OTAK PARA KAFIR PENUH DENGAN TIPU DAYA DAN FITNAH===
==================================================================


" aku bersaksi bahwa tiada tuhan selain ALLAH dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah utusan Allah"

aku telah menyaksikan kebenaran quran bahwa kafir memang penuh tipu daya.


Apa beda nya dudutz ?!itukan bahasa malaysia

lagian ada yg bener juga,coba lihat
lihat QS 71 : 15 dengan QS 37 : 6

QS 37:6" Sesungguhnya Kami telah menghias ruang angkasa yang terdekat dengan bintang-bintang".
QS 71 : 15"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah menciptakan tujuh ruang angkasa secara bertingkat-tingkat?
QS 71 : 16"Dan diciptakan-Nya dalam ruang angkasa itu bulan bercahaya(karena dapat cahaya dr matahari) dan matahari bersinar(memancarkan cahaya)

kesimpulan:
1.Langit terbagi atas 7 lapisan (QS 71:15)
2.Bulan dan matahari di letakkan di antara/di dalam 7 lapisan langit tsb (QS 71:16)
3.Bintang menghiasi langit terdekat ( mungkin lapisan 1,2,3 dst) (QS 37 :6)

note : ruang angkasa = langit

pernyataan sebelumnya :
-Bagaimana mungkin bintang menghiasi langit terdekat sedangkan bulan & matahari berada di dalam 7 lapisan langit tsb ??
jadi ada bintang yg jarak nya dekat dengan bumi di bandingkan dengan bulan & matahari,dudutzz??

QS 71:15"Dan diciptakan-Nya dalam ruang angkasa itu bulan bercahaya(karena dapat cahaya dr matahari) dan matahari bersinar(memancarkan cahaya)
<=>SAMA SEKALI TIDAK ADA MENGATAKAN BULAN BERADA DIDALAM LANGIT KE7
===MAKA TERLIHATLAH BAHWA OTAK PARA KAFIR PENUH DENGAN TIPU DAYA DAN FITNAH===


YANG BILANG BULAN BERADA DIDALAM LANGIT KE-7 SAPA DUDUTZZ,LIAD LAGE POSTIGAN WALET DUDUTZZ,jadi seharusnya gw bilang ma lo cikoko dudutzz
===MAKA TERLIHATLAH BAHWA OTAK PARA MUSLIM PENUH DENGAN TIPU DAYA DAN FITNAH JUGA KEBODOHAN===

satu lage pertanyaan buat si cikoko dudutzz
terjemahn lo beda banget ama terjemahan indonesia,dutzz??
lihat :
QS 71:15"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah menciptakan tujuh ruang angkasa secara bertingkat-tingkat?
QS 71:15"Dan diciptakan-Nya dalam ruang angkasa itu bulan bercahaya(karena dapat cahaya dr matahari) dan matahari bersinar(memancarkan cahaya)
====================BUATAN LO DUDUTTZZZ==========================================================

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan tujuh langit bertingkat-tingkat?
QS. Nuh (71) : 15

Dan Allah menciptakan padanya bulan sebagai cahaya dan menjadikan matahari sebagai pelita?
QS. Nuh (71) : 16
====================BUATAN DEPAG INDONESIA========================================================

aku telah menyaksikan kebenaran bahwa muslim memang penuh tipu daya.


@IslamRRF

nah tuh! jangan langsung diartiin sembarangan om! jangan stengah stengah kalo mau jadi mudasir!

bukannya lo sendiri yg nerjemahin sembarangan,lama2 najis juga liad lo pada

Masa I (”Apakah kamu lebih sulit penciptaanya ataukah langit? Allah telah membinanya [27]): penciptaan langit pertama kali
Pada Masa I, alam semesta pertama kali terbentuk dari ledakan besar yang disebut ”big bang”, kira-kira 13,7 milyar tahun lalu. Bukti dari teori ini ialah adanya radiasi kosmik di langit yang berasal dari semua arah. Bigbang adalah awal penciptaan runag, waktu, dan materi. Mareti awal awal Hidrogen. Hidrogen menjadi bahan pembentuk bintang, dalam bahasa Al-Quran disebut dukhan. Awan hidrogen itu berkondensasi sambil berputar dan memadat. Ketika temperatur dukhan mencapai 20 juta derajat celcius, mulailah terjadi reaksi nuklir yang membentuk Helium. Reaksi nuklir inilah yang menjadi sumber energi bintang dengan mengikuti persamaan E=mc2, besarnya energi yang dipancarkan sebanding dengan selisih massa (m) Hidrogen dan Helium.


artikan dukhan lebih spesifik,apakah dukhan dalam alquran diartikan hidrogen ato emang karangan lo doang dudutzz ??

Masa II (Dia meninggikan bangunannya lalu menyempurnakannya [28]): pengembangan dan penyempurnaan
Dalam ayat 28 di atas terdapat kata ”meninggikan bangunan” dan ”menyempurnakan”. Kata ”meninggikan bangunan” ditafsirkan dengan alam semesta yang mengembang, sehingga galaksi-galaksi saling menjauh dan langit terlihat makin tinggi. Ibaratnya sebuah roti kismis yang semakin mengembang, dengan kismis tersebut dianggap sebagai galaksi. Jika roti tersebut mengembang maka kismis tersebut pun akan semakin menjauh satu sama lain.

Mengembangnya alam semesta sebenarnya adalah kelanjutan big bang. Jadi, pada dasarnya big bang bukanlah ledakan dalam ruang (seperti meledaknya bom), melainkan proses pengembangan ruang alam semesta secara cepat.

Sedangkan kata ”menyempurnakan”, menunjukkan bahwa alam ini tidak serta merta terbentuk, melainkan dalam proses evolusi yang terus berlangsung. Kelahiran dan kematian bintang yang terus terjadi. Penyempurnaan alam terus berlangsung.


lihat :
Dia meninggikan bangunannya lalu menyempurnakannya,kok bisa si dudutzz berani mengatakan bahwa alam ini tidak merta terbentuk??alias belom sempurna ??
bukankah arti menyempurnakan adalah mengusahakan agar menjadi sempurna (tidak kurang suatu apa pun); menyelesaikan dng sebaik-baiknya ??

Masa III (Dia menjadikan malamnya gelap gulita, dan menjadikan siangnya terang benderang [29): pembentukan tata surya termasuk Bumi
Surat An-Nazi’ayat 29 menyebutkan bahwa Allah menjadikan malam yang gelap gulita dan siang yang terang benderang. Ayat tersebut dapat ditafsirkan sebagai penciptaan matahari sebagai sumber cahaya dan Bumi yang berotasi, sehingga terjadi siang dan malam. Pembentukan tata surya sama dengan proses pembentukan bintang umumnya, dari dukhan, walau sudah tidak murni Hidrogen lagi.


lihat perbandingan dengan Masa II :
Kelahiran dan kematian bintang bla bla bla,apakah matahari bukan bintang ??
terus pembentukan tata surya bla bla bla ....dari dukhan,walau sudah tidak murni Hidrogen ?? terus apa itu?? dukhin??,dunkin donuts ??kaco-kaco

Masa IV (bumi sesudah itu dihamparkan-Nya [30]): Evolusi Bumi
Penghamparan yang disebutkan dalam ayat 30, dapat diartikan sebagai pembentukan superkontinen Pangaea di permukaan Bumi yang kemudian terpisah-pisah menjadi beberapa benua.


apa ga terbalik dudutzz,bumi dulu baru siang dan malam ?? bagaimana mungkin ada siang dan malam jika bumi belom ada ??
siang dan malam dari mana ?? dari mars ?? lihat Mas IV dan III .....kaco-kaco

Masa III hingga Masa IV ini juga bersesuaian dengan Surat Fushshilat ayat 9 yang artinya, “Katakanlah: ‘Sesungguhnya patutkah kamu kafir kepada yang menciptakan bumi dalam dua masa dan kamu adakan sekutu-sekutu bagi-Nya?’ (Yang bersifat) demikian itu adalah Rabb semesta alam”.


saia liad ga ada korelasi nya coyyy,surat apa itu surat muslihat kaleee....kaco-kaco

Masa V (Ia memancarkan daripadanya mata airnya, dan (menumbuhkan) tumbuh-tumbuhannya [31]): pengiriman air ke Bumi melalui komet
Ayat ini menceritakan mulai adanya air di bumi dan makhluk hidup yang pertama adalah tumbuhan. Air di bumi, berdasarkan kajian astronomi tidak dihasilkan sendiri oleh bumi, tetapi berasal dari komet yang menumbuk Bumi. Hal ini dibuktikan dari rasio Deuterium dan Hidrogen pada air laut yang sama dengan rasio pada komet. Deuterium adalah unsur Hidrogen yang massanya lebih berat daripada Hidrogen pada umumnya.


ini lagi asal musclaim,bikin ngakak.com
sudah jelas ada keterangan "Ia memancarkan daripadanya mata airnya, dan (menumbuhkan) tumbuh-tumbuhannya " lalu tiba2 ada penafsiran pengiriman air ke bumi melalui komet bla bla bla ....sudah jelas maksudnya :
-Ia memancarkan daripadanya mata airnya
Ia(ga tau siapa,tukang tepu ato bukan) memancarkan (mengeluarkan sesuatu) daripadanya (dari sesuatu) mata air(objek,sumber air),yg jelas dari bumi,ga ada keterangan pada ayat bahwa air dari komet,lalu ada nabi IslamRRF berpendapat itu artinya pengiriman air ke bumi via komet .....kaco-kaco (ngakak.com)

Masa VI (Dan gunung-gunung dipancangkan-Nya dengan teguh [32] (semua itu) untuk kesenanganmu dan untuk binatang-binatang ternakmu [33]”): proses geologis serta lahirnya hewan dan manusia
Dalam ayat 32 di atas, disebutkan ”…gunung-gunung dipancangkan dengan teguh.” Artinya, gunung-gunung terbentuk setelah penciptaan daratan, pembentukan lautan air, dan munculnya tumbuhan pertama. Gunung-gunung terbentuk dari interaksi antar lempeng ketika superkontinen Pangaea mulai terpecah. Kemudian, setelah gunung mulai terbentuk, terciptalah hewan dan akhirnya manusia sebagaimana dalam suatu. Jadi, usia manusia relatif masih sangat muda dalam skala waktu geologi.


lihat lagi Masa VI dan Masa V,ga terbalik tuh ama statement sendiri ?? daratan dulu ato air dulu ..... kaco-kaco.soal gunung keliling dulu di FFI ini,dulu sudah pernah di bahas oleh Crescent Star

Satu pertanyaan buat lo :
Yg gw pelajari ya ttg Hidrogen (dukhan,menurut alquran lo)
Isotop-isotop Hidrogen
Isotop hidrogen yang normal disebut Protium. Isotop-isotop lainnya adalah Deuterium (satu proton dan satu netron) dan Tritium (satu proton dan dua netron). Hidrogen adalah satu-satunya unsur yang isotop-isotopnya memiliki nama tersendiri. Deuterium dan Tritium keduanya digunakan sebagai bahan bakar reaktor fusi nuklir. Satu atom Deuterium ditemukan di sekitar 6000 atom-atom hidrogen.

Deuterium juga digunakan untuk memperlambat netron. Atom-atom tritium juga ada tapi lebih sedikit jumlahnya. Tritium juga dapat diproduksi dengan mudah di reaktor-reaktor nuklir dan digunakan pada produksi bom hidrogen (fusi). Gas hidrogen juga digunakan sebagai agen radioaktif untuk membuat cat yang bercahaya terang.

kok bisa lo bilang begini :
Hal ini dibuktikan dari rasio Deuterium dan Hidrogen pada air laut yang sama dengan rasio pada komet. Deuterium adalah unsur Hidrogen yang massanya lebih berat daripada Hidrogen pada umumnya

Deuterium massa nya lebih berat daripada hidrogen pada umummnya ?? kok bisa ?? ngakak.com
saia
Lupa Diri
Lupa Diri
 
Posts: 1355
Joined: Mon Oct 05, 2009 2:50 am
Location: Di seberang ka'bah mengamati kerumunan manusia dungu


Return to Quran & SAINS



 


  • Related topics
    Replies
    Views
    Last post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users